Češi prý nejméně v EU při koupi zvažuji "ekologičnost" výrobku

Čtyři z pěti obyvatel Evropské unie při nákupu prý zvažují i dopady daného výrobku na životní prostředí. Češi jsou však v tomto směru v unii na pomyslném chvostu, neboť tento názor podle průzkumu Eurobarometr zastává jen 62 procent z nich, tedy nejméně z EU. Na opačném pólu figurují Řekové. Dopad výrobku na životní prostředí prý v Řecku zvažuje při rozhodování o jeho koupi 92 procent lidí. Průměr v EU v tomto směru dosahuje 83 procent. Podle eurokomisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase je proti změně klimatu třeba bojovat na všech frontách. "Nejde jen o pravomoc podniků a vlád. Musí se zúčastnit i spotřebitelé. Když si jednotliví zákazníci zakoupí produkty šetrné k životnímu prostředí a ke klimatu, vyšlou jasný signál producentům, kteří na oplátku začnou dodávat takových produktů více," uvedl Dimas. Přibližně 46 procent Evropanů si podle průzkumu myslí, že zvýšení daní z produktů, které poškozují životní prostředí, by bylo nejlepším způsobem, jak propagovat ekologické produkty. Zhruba sedm z deseti občanů 27členného bloku soudí, že by na obalu či etiketě výrobku měla být v budoucnu povinně uvedena takzvaná uhlíková stopa - tedy dopad na životní prostředí vyjádřený množstvím vyprodukovaných skleníkových plynů. Takové označení nejméně v EU podporují Češi (47 procent), nejvíce naopak Řekové (90 procent).

Autor: Peter Gabaľ