Inspekce: Školy nedostatečně podporují nadané žáky

Školy nedostatečně podporují nadané žáky. Upozorňuje na to Česká školní inspekce. Školy podle jejích zástupců registrují asi 42.000 nadaných a 1000 mimořádně nadaných, ve skutečnosti je ale takových žáků asi kolem 180.000. Učitelé často neumí talent nerozeznat nebo neví, jak ho u dětí podporovat. Inspektoři to zjistili při návštěvách v asi 1000 školách a při průzkumu, kterého se zúčastnilo 3300 základních a 1020 středních škol. Posílení podpory nadaných předpokládala takzvaná inkluzivní reforma, která před šesti lety zavedla nové financování společného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách. Zatímco počet žáků se znevýhodněním ale od zahájení inkluzivní reformy do uplynulého školního roku vzrostl ze zhruba 80.000 na 112.000, evidence mimořádně nadaných se naopak snížila ze zhruba 1000 na 770. Školy se tak podle inspekce soustředí víc na podporu handicapovaných než nadaných. Podle odborníků jsou v populaci asi tři procenta mimořádně nadaných a 20 procent nadaných. Nadané musí odhalit vyučující sami, mimořádné nadání potvrzuje pedagogicko-psychologická poradna.