Ministerstvo chce znát přesná data o dostupnosti zdravotní péče

Ministerstvo zdravotnictví chce znát přesnější data o místní a časové dostupnosti zdravotní péče. V současné době podle ministra Adama Vojtěcha (za ANO) není nařízení vlády, které dostupnost stanoví, na systémové úrovni kontrolovatelné. Žádanka o vyšetření, kterou odešle praktický lékař specialistovi, by se proto měla automaticky poslat i zdravotní pojišťovně. Ministerstvu pak budou lékaři hlásit aktuální objednací lhůty, evidovat bude také stížnosti klientů pojišťoven na nedostupnost péče.

Ministerstvu a pojišťovnám chybí přesné informace. Čekací lhůty na vyšetření a další výkony má podle Vojtěcha evidovat takzvaná trojcestná žádanka, kterou kromě k zdravotnickému zařízení, kam pacient na vyšetření půjde, a jeho praktického lékaře dostane elektronicky také zdravotní pojišťovna. "Budeme také vědět, kam který lékař odesílá pacienty na vyšetření," dodal ministr. Ministerstvu pak mají čekací lhůty poskytovatelé péče pravidelně hlásit. Evidovat by se také mělo, jestli lékaři přijímají do péče další klienty. Některé zdravotní pojišťovny nebo například stomatologická komora už takové informace mají na svých webech. "Devadesát procent stížností je na dostupnost stomatologické péče. Zubaři nechtějí léčit na pojišťovnu a přijímat nové pacienty," dodal. Zdravotní pojišťovny navíc podle ministra nemají jednotný přístup k evidenci stížností. Chce proto na webu ministerstva spustit formulář Nedostupná péče, kde si lidé budou moci vygenerovat stížnost pojišťovně. Kromě ní bude s těmito informacemi pracovat i ministerstvo.