ODS chce po vládě zprávu ohledně prodeje pozemků v Ruzyni

Občanská demokratická strana požádá na úterní schůzi Poslanecké sněmovny vládu o vypracování zprávy o okolnostech, za jakých byly soukromým vlastníkům prodávány pozemky, které by měly být nyní vyvlastněny kvůli stavbě nové vzletové a přistávací dráhy v Ruzyni. V nedělní debatě televize Prima to řekl poslanec ODS Jiří Pospíšil. Asi čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu nové dráhy vlastní finanční skupina Penta. "Mělo by se prošetřit, proč stát, tedy Pozemkový fond, za vlády ČSSD prodal část těchto pozemků soukromým osobám ve chvíli, kdy bylo jasné, že tam je strategický záměr důležitý pro rozvoj celého státu," uvedl Pospíšil.

Jeho oponent v diskusi ministr spravedlnosti Pavel Němec označil snahu zařadit tuto problematiku jako samostatný bod na jednání sněmovny za exhibici. "Pokud by šlo o věc, bylo by zcela adekvátní, aby se touto věcí zabýval hospodářský výbor sněmovny, který by si pozval ministra dopravy a vedoucí pracovníky letiště," uvedl Němec. Ministr uvedl, že nemá podrobné informace o tom, jak a proč byly pozemky prodány. "Muselo ale asi jít o určité pochybení Letiště Praha ... mělo ten Pozemkový fond oslovit dříve, než by přišel nějaký soukromý investor," uvedl. Připustil ale, že odpovědnost může být i na straně Pozemkového fondu.

Sněmovna schválila vyvlastnění pozemků potřebných pro ruzyňskou dráhu tuto středu. Projednat ji ale ještě musí pravicový Senát a podepsat prezident republiky. Předlohu schválilo 85 poslanců ze 168 přítomných. Pro předlohu zvedli ruku poslanci KSČM, část poslanců ČSSD a lidovci. Proti byli poslanci ODS, část sociálních demokratů a unionistů. Mluvčí Letiště Praha Anna Kovaříková označila rozhodnutí sněmovny za krok správným směrem. Naopak Penta Investments s ním nesouhlasí a považuje zákon za protiústavní.

Nový zákon umožňuje pozemky vyvlastnit za cenu v místě obvyklou. Rozhodnutí sněmovny podle Kovaříkové podpoří urychlenou stavbu tzv. paralelní dráhy, kterou bude Ruzyně podle odhadů potřebovat nejpozději kolem roku 2009 až 2010. Již nyní letiště s omezeným počtem časů pro vzlety a přistání nemůže vyhovět všem požadavkům leteckých dopravců, a ti musejí do Prahy létat mnohdy v jiných časech, než požadovali. Penta Investments však předpokládá, že Senát nepřipustí, aby tento návrh prošel parlamentem. "Je zarážející, že předkladatelé zákona pod vlajkou boje proti spekulantům neváhají jít cestou prosazování protiústavního zákona. My jsme pozemky nenakupovali za účelem spekulací, ale jako seriózní zájemce o výstavbu další dráhy na ruzyňském letišti," řekla již dříve mluvčí Penty Jana Studničková.