První české 3D planetárium v Plzni se otevře lidem v listopadu

V Plzni byla ukončena stavba prvního 3D planetária v Česku. Podobných technologií je do deseti na světě. Veřejnosti se objekt v areálu plzeňského Techmania Science Center otevře 4. listopadu. Řekl to Tomáš Moravec, mluvčí Techmania Science Center zaměřeného na popularizaci vědy a techniky. 3D Planetárium s vybavením přišlo na zhruba 150 milionů Kč. "Zchátralou budovu škodovácké jídelny ASAP z roku 1917 jsme přestavěli na supermoderní planetárium, v jehož zdech najdou možnost zábavně poznávat zejména fyziku a astronomii statisíce návštěvníků ročně," řekl Jiří Vlasák z Techmanie. Uvnitř haly jsou dvě různě velké sférické kupole pro výuku. 3D planetárium má kapacitu pro 90 lidí, jeho cílem je rozvíjet možnosti neformálního vzdělávání. Nabídne 2D a 3D projekce snímků s astronomickou a geografickou tématikou pro různé věkové skupiny. Na vnitřní plochu velké kupole o průměru 14 metrů budou promítány populárně vzdělávací snímky konzultované i s NASA a ukazující také například oblohu nad Plzní, výcvik astronauta nebo krásy mlhovin, galaxií a miliony světelných let vzdálených sluncí. Stejnou technologii využívají v Evropě údajně jen tři instituce.

Autor: Jan Charvát