Televize čekají o Vánocích opět rekordní sledovanost

Celoplošné televize očekávají letos o Vánocích opět rekordní sledovanost. Ve vánočním období totiž tráví lidé s televizí výrazně delší dobu než v jiných dnech roku. Každý dospělý člověk loni trávil sledováním televize každý den mezi 24. a 31. prosincem pět hodin a 29 minut, což je o hodinu a půl více než je celoroční průměr, sdělil Štěpán Wolde ze společnosti Arbomedia, která prodává reklamní čas České televize.

Největší nárůst času stráveného před televizí zaznamenala loni skupina tzv. přednostů domácností, tedy lidí, kteří rozhodují o významných nákupech a investicích rodin a kteří jsou podle Woldeho velmi těžko zasažitelným cílem inzerentů. Přednostové domácností tráví o Vánocích denně u obrazovek o hodinu a 57 minut více než po zbytek roku.

Z externích faktorů má výrazný vliv na sledovanost počasí. Pokud tedy bude pokračovat současné mrazivé počasí bez sněhu, které lidi neláká k vycházkách a výletům, lze čekat také o Vánocích růst sledovanosti televizí. Podle mluvčího Novy Petra Kostky sice Vánoce bez sněhu mohou přilákat další diváky, programová nabídka televize je však bohatá a diváků tedy bude hodně v každém případě. Jejich eventuální nárůst kvůli počasí nebude tedy z pohledu celkového počtu pravidelných diváků významný, dodal Kostka.

Vánoce jsou podle Woldeho velmi specifickým obdobím v prodeji reklamního času. V období Vánoc a konce roku se totiž objevuje méně inzerce a od jiných zadavatelů než v říjnu, listopadu a v první půlce prosince, kdy se inzerenti v očekávání předvánočních nákupů předhánějí. Přesto zadavatelé reklamy o Vánocích nespí, mezi sledovanými pořady si však vybírají. Zájem o populární vánoční pohádky, klasické filmy a zábavné pořady je citelný, ale tak masový příliv reklamy jako v předvánočním období diváci nezažijí, sdělil Wolde.

Jde přitom podle něj o standardní chování zadavatelů reklamy v tomto období roku, které inzerenti využívají spíše k imagovým kampaním, než k prezentaci konkrétních produktů. V letošním roce navíc tento trend posílil i celkový meziroční pokles aktivity největších zadavatelů, který přinesl konec roku. Na druhé straně se otevřel prostor pro menší inzerenty.

Základní úroveň příjmů z reklamy zůstane podle Woldeho zachována i ve vánočním období, a to přes pokles aktivity velkých zadavatelů.