Karlovarskou hlavní cenu získal italský film Okno naproti

Osmatřicátý ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech je minulostí. Hlavní cenu Křišťálový globus získal v sobotu večer za ovací diváků, kteří do posledního místa zaplnili Velký sál hotelu Thermal, italský film Okno naproti režiséra Ferzana Ozpeteka, který vznikl v koprodukci Velké Británie, Turecka a Portugalska.

Režisér Ferzan Ozpetek přišel na podium i podruhé, aby převzal cenu za nejlepší režii. Jeho příběh nezvyklého setkání mladé ženy, unavené stereotypním manželstvím, a osmdesátiletého muže, poznamenaného tragickou událostí z druhé světové války, se loni stal nejúspěšnějším italským filmem.

Cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii převzal hollywoodský herec Morgan Freeman. Byl letos druhou osobností, kterou festival takto vyznamenal - režisér Jiří Menzel ji dostal při zahájení devítidenního maratonu projekcí 250 snímků.

Závěrečného ceremoniálu, který v přímém přenosu vysílala Česká televize, se zúčastnili i prezident Václav Klaus s chotí, ministři a zástupci diplomatického sboru. Na tři stovky filmů zhlédlo v Karlových Varech 122.440 diváků

Během devíti dnů mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech přišlo na 476 projekcí 122.440 diváků. Osmatřicátý ročník této prestižní přehlídky navštívilo 10.480 příznivců. Festivalový pas, jehož majitelé získali čtyři vstupenky denně, si koupilo sedm tisíc studentů a pravidelných diváků.

Podle informací tiskového střediska organizátoři akreditovali téměř tři tisíce členů filmových delegací, distributorů a filmařů, novinářů bylo na 600. Denně se ve 12 kinosálech konalo až 63 většinou vyprodaných projekcí. Celkem se promítalo 304 titulů, z nichž mělo 18 světovou, 21 mezinárodní a dva evropskou premiéru. V soutěži hraných filmů bylo uvedeno 16 snímků.

Vyrovnanou kvalitu pochválili filmaři i kritici. Jen porota, v níž usedla i herečka Aňa Geislerová, byla nesourodá věkem. "Její členové se i hádali, ale s jejich verdiktem lze souhlasit," podotkla na setkání s novináři umělecká ředitelka Eva Zaoralová. V kinech se z této kolekce objeví například americký film Průserář, dílo dánské režisérky Natashy Arthyové Starý, nový, půjčený a modrý a francouzsko-japonský film Strach a chvění.

Podle prezidenta festivalu Jiřího Bartošky může budoucnost festivalu ovlivnit privatizace Thermalu i přízeň státních orgánů, neboť finanční podpora (letos 20 milionů korun) není součástí příslušné kapitoly státního rozpočtu. "Přejeme si, aby privatizace byla seriozní a zaručila, že festival bude dál v Karlových Varech," řekl Bartoška, který martyrium při shánění podpory státu přirovnal k pohádce O kohoutkovi a slepičce.

Podle Zaoralové reputace karlovarské přehlídky roste nejen se zájmem médií, jejichž zástupci přijíždějí z celého světa, ale i programem. "Je to vidět v tom, že producenti a distributoři jsou ochotni dát nám filmy, které by jinak schovávali pro Cannes či Benátky. To by se před deseti lety nemohlo stát," řekla.

Bartoška se Zaoralovou byli letos v čele festivalu podesáté. Za tu dobu se podle svých slov přesvědčili, že je to práce, která sedí jim i spokojeným návštěvníkům.