Česko se chce zapojit do programu vzdušné a námořní přepravy NATO

Svým podpisem v Kongresovém centru v Praze stvrdil ministr obrany Jaroslav Tvrdík zapojení České republiky do projektu, který má Česku umožnit získat know-how ve vzdušné a námořní přepravě. Před zástupci tisku ministři obrany některých členských zemí aliance a její generální tajemník podepsali dokumenty zavazující jejich země k získání určitých schopností. Země NATO se pracovně rozdělily na tři skupiny, přičemž každou vede jeden ze členských států. První skupina v čele s Německem se zavázala získat schopnosti a kapacity v oblasti vzdušné přepravy jednotek a materiálu. Celkem se do ní zapojuje deset zemí včetně České republiky. V textu vyjádření záměru se uvádí, že je potřeba zvýšit strategické přepravní možnosti České republiky daleko dříve než v letech 2008 až 2018, kdy by měl v několika členských zemích NATO začít létat vyvíjený transportní letoun A400M. Například Češi hodlají nabídnout dvojici velkokapacitních strojů An-70, které má Česko získat jako část deblokace ruského dluhu. Česko se hodlá podílet i na práci osmičlenné skupiny vedené Norskem, která se bude zabývat možnostmi námořní dopravy. Podle jednoho z poradců českého ministerstva obrany je sice jasné, že Česko nemá moře, námořní přepravu svých jednotek už ale několikrát využila, například při přesunu protichemické jednotky do Kuvajtu, a bude tak činit nadále. Třetí skupina zemí, kterých je devět a vede je Španělsko, bude pracovat na problematice tankování za letu. Těmito kroky se evropské země Severoatlantické aliance snaží dohnat technologický náskok svého spojence Spojených států. Rozdíly ve schopnostech evropských zemí a USA byly patrné už za války v Kosovu, naplno se projevily například při americké operaci v Afghánistánu. Evropané naproti tomu kritizují Spojené státy, že jim neposkytují všechnu potřebnou dokumentaci k nejmodernějším technologiím.

Autor: Ivo Prokop