Měsíc před volbami byla rozhodnuta polovina lidí, komu dá hlas

Jen polovina lidí, kteří v květnu přišli k volbám do Poslanecké sněmovny, měla už měsíc před tím jasno, komu dá hlas. Pětina hlasujících se pak rozhodla těsně před volbami, z toho téměř 370.000 občanů dokonce až v den voleb. Vyplynulo to z průzkumu agentury Factum Invenio. Podle něj rozhodování Čechů před volbami ovlivnily spíše televizní a rozhlasové diskusní pořady a výzkumy volebních preferencí než reklama stran v médiích nebo na plakátech. Déle než rok před volbami měly jasno o své straně či kandidátech téměř dvě pětiny lidí, kteří koncem května hlasovali. Přibližně 14 procent se rozhodlo v posledním roce. Naopak 48 procent lidí nebylo rozhodnuto ještě měsíc před tím, než vhodili hlasovací lístek do urny. Přes 12 procent hlasujících se rozhodlo v posledním předvolebním týdnu a sedm procent v den voleb.

Z průzkumu vyplynulo, že ze způsobů, kterými se politické strany snaží před volbami ovlivnit voliče, byly zřejmě nejefektivnější televizní a rozhlasové diskuse. Jen přibližně sedm procent lidí uvedlo, že je vůbec nesledovalo. Osmatřicet procent dotázaných přiznalo, že je tyto diskuse ovlivnily alespoň zčásti, pětinu ovlivnily dokonce významně. Pro rozhodování voličů ale byly významné i zveřejňované výsledky výzkumů volebních preferencí, které ovlivnily třetinu zúčastněných voličů. Uvedené průzkumy nesledoval jen jeden volič z jedenácti. Naopak většina dotázaných zůstala nedotčena předvolebními mítinky stran a osobními setkáními s kandidáty.

Autor: Peter Gabaľ