Češi se podle úvěrových firem za krize změnili a jsou obezřetnější
Chování Čechů, kteří žádají o úvěr či půjčku, se během hospodářské krize výrazně změnilo. Úvěrové společnosti se v anketě ČTK shodly na tom, že jejich klienti se stali mnohem obezřetnějšími a přestali si půjčovat na dovolenou nebo zábavu. Začali žádat o úvěry hlavně na důležité věci, jako je třeba rekonstrukce bytu. "Češi teď přistupují k půjčování peněz velmi zodpovědně. Průměrná výše hotovostní osobní půjčky se zvýšila na 150.000 korun a klienti investují tyto prostředky do dlouhodobých projektů, rekonstrukcí, renovací. Klesá objem půjček na dovolenou a další podobné, neúčelové a krátkodobé projekty," řekl ČTK mluvčí společnosti Cetelem Martin Malý. Obecně během krize lidé více spoří a méně si půjčují, proto trh se spotřebitelskými úvěry v době krize stagnoval, doplnila mluvčí GE Money Markéta Dvořáčková.
Klienti Provident Financial o účelu půjčky mnohem více přemýšlejí, souhlasí šéf komunikace firmy Tomáš Fiala. Podle průzkumů společnosti je jasný odklon od půjček na věci, které nemají trvalou hodnotu nebo nejsou potřebné. Lidé si tak nepůjčují na dovolené, zábavu nebo nadstandardní vybavení. Většina klientů využívá půjčky na výdaje spojené s úpravou domu či bytu nebo zařízením domácnosti, případně na pokrytí nečekaných jednorázových výdajů, na něž nemají dostatečnou finanční rezervu, dodal. Také u Home Creditu platí, že lidé sjednání úvěru více promýšlejí s ohledem na budoucnost. "Obecně si půjčují méně, pokles zaznamenáváme u nákupů na splátky. Lidé mají víc možností, jak zboží financovat, pokud nemají dostatek hotovosti. Průměrná výše nákupu zboží na splátky zůstává na úrovni 13.500 korun, což odpovídá například ceně za domácí spotřebič," uvedl obchodní ředitel společnosti Vojtěch Ščevík. Marketingový specialista společnosti Cofidis Milan Strnadel připomněl, že se v poslední době zvyšuje poptávka po pojištění úvěru. "Zaznamenali jsme mírný nárůst pojistných událostí a nárůst insolvencí. Zejména jsme ovšem zaznamenali nárůst klientů, kteří problémy se splácením řeší prostřednictvím oddlužovacích společností, před kterými jsme již několikrát varovali a stále naše klienty varujeme prostřednictvím informačních letáků," podotkl.