Strategii kampaně k referendu o vstupu do EU zhodnotí vláda

Kabinet Vladimíra Špidly se ve středu seznámí se strategií informační kampaně k referendu o vstupu České republiky do Evropské unie. Vedle obecné koncepce se mají ministři vyjádřit také ke konkrétním aktivitám spojeným s kampaní. Na konečnou podobu řady z nich se ale stále ještě čeká, protože dosud nebyly vyhlášeny výsledky výběrových řízení.

"Teď se nám některé posunuly na 10. února, kdy bychom mohli uzavírat smlouvy s dodavateli. Ti pak předloží konkrétní návrhy," upřesnila ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničí Jana Adamcová. Vybraní dodavatelé budou mít na starost šest týdnů trvající mediální kampaň před červnovým referendem.

Plán komunikační strategie počítá i s tím, že kampaň bude informovat i o případných rizikách členství. Důraz na vyváženost kampaně, která se nebude bát poukázat také na negativní stránky integrace, kladou rovněž odborníci zabývající se EU. Takovým přístupem zvýší vláda podle jejich názoru legitimitu členství a zároveň i zmírní šok, který po vstupu do unie často následuje. Podle deníku Právo má vládní kampaň například v plánu upozornit na možný nárůst cen potravin, služeb a nájemného.

Do kampaně by se podle Adamcové měly zapojit také odbory, církve, komory, asociace a další subjekty. Podíl by na ní měla mít i jednotlivá ministerstva. Nečekat na oficiální odstartování vládní kampaně se rozhodlo ministerstvo životního prostředí, když v pátek zahájilo vlastní informační projekt.

Naopak protiintegrační kampaň připravují odpůrci vstupu. Sdružení Občané proti EU, které tvoří ultrapravicové organizace, chce rozesílat do domácností letáky, organizovat demonstrace a protestní koncerty.

Předsednictvo vlády již vybralo pro kampaň logo. První referendum v historii České republiky by se mělo uskutečnit v polovině června. Vláda na kampaň vyčlenila 200 milionů korun. Z toho asi 20 procent půjde na informační kampaň v nynějších členských zemích EU.

Podle výsledků lednového šetření agentury STEM má v plánu zúčastnit se referenda 63 procent Čechů. Pro vstup země do EU by v něm hlasovalo 47 procent, proti by bylo 19 procent dotázaných. V porovnání s prosincovým průzkumem se postoje lidí příliš neliší.