Inspekce: Odklad má v ČR dlouhodobě přes pětinu dětí, v Německu do sedmi pct
Podíl dětí s odkladem povinné školní docházky je v Česku dlouhodobě výrazně vyšší než v okolních státech, vyplývá ze zprávy České školní inspekce (ČŠI). Zatímco v ČR nastupuje do školy s odkladem, tedy o rok později než by mělo, v současnosti kolem 25 procent dětí, a dlouhodobě přes pětinu, například v Německu je to okolo pěti až sedmi procent. V některých německých spolkových zemích dosahuje podíl odkladů jednoho až dvou procent dětí. Množství odkladů povinné školní docházky v Česku má snížit poslanecký návrh novely školského zákona, ke kterému vláda ve středu zaujala kladné stanovisko.
Na vysoký počet dětí s odkladem v Česku upozorňují odborníci dlouhodobě. Kvůli vysokému počtu dětí s odkladem, které zůstávají v mateřských školách, se snižuje dostupnost předškolního vzdělávání pro mladší děti ve věku od tří let, uvedla inspekce.
Mezi nejčastější důvody odkladů povinné školní docházky v Česku patří podle ČŠI celková nezralost, na druhém místě logopedické vady a poruchy řeči a celkový opožděný vývoj řeči. "Obecně bude za částí žádostí o odklad také snaha rodičů usnadnit dítěti začátek vzdělávání,“ uvedla inspekce. V některých případech může být podle ní za doporučením školy, aby rodiče požádali pro potomka o odklad, i snaha usnadnit si ve škole práci s dětmi, u kterých je zřejmé, že by mohly víc potřebovat individuální přístup.