Ondřej Trojan dokončil české natáčejí Želar

V divoké, bažinaté krajině, kterou suplovala mokřina rozlévající se kolem potoka se zbořeným mlýnem v pozadí, a přitom jen několik metrů od frekventované silnice z Benešova na Tábor, vznikaly o víkendu jedny z posledních záběrů celovečerního snímku Želary. Mlhu suploval rozptýlený umělý kouř a maďarský herec György Cserhalmi v zablácených mokrých kalhotách a zašlém vaťáku si po vydařené scéně s chutí zapálil cigaretu.

Kolem postávali komparzisté oblečení do uniforem ruských vojáků s plnou polní na zádech a také maskéry zkrvavení "vesničané", dílem dovezení až ze Slovenska. Tam se filmový štáb režiséra a producenta Ondřeje Trojana vydá v polovině měsíce, aby do 25. května v nádherných scenériích obce Zázrivé poblíž Malé Fatry film dokončil. Je příběhem dívky (hraje ji Anna Geislerová), kterou v době druhé světové války tlak událostí donutí ze dne na den opustit město i partnera a ukrýt se na venkově u cizího muže, který je jí odporný. Zprvu nenávistný vztah přerůstá kdesi v horách na samém kraji civilizace v silné citové pouto. Autorem scénáře byl podle námětu Květy Legátové Petr Jarchovský.

Když si někde rozloží nádobíčko filmaři, je to pokaždé stejné. Přilehlé komunikace zaplaví desítky osobních vozů a mikrobusů, nákladní auta s technikou, autobusy pro kompars a karavany pro hvězdy. Nechybí přívěs s občerstvením, mobilní toalety, elektrický agregát i velké stany, do nichž vhánějí teplo naftové fukary. Statisté obého pohlaví, včetně dětí, v nich za nepřízně počasí čekají na svou minutu slávy, kdy se mihnou na stříbrném plátně.

Při natáčení Želar byli na "place" i Jaroslava Adamová, Jaroslav Dušek a Iva Bittová. Trojan do filmu dále obsadil Miroslava Donutila, svého bratra Ivana a také Jana Třísku, který bude koncem května natáčet na Slovensku.

"Jeho účast jsem domluvil před dvěma lety na plzeňském filmovém Finále, kde byl předsedou poroty. Objeví se v nepříliš velké roli a dost jsem přemýšlel, jak mu ji taktně nabídnout," řekl režisér. Poslal mu do Ameriky scénář s tím, že role je jen epizodní. Právě jeho ztvárněním však nabyla na významu, míní Trojan.

Specialitou Želar je, že se natáčejí už rok, počet filmovacích dnů však jen o málo přesáhne 60. Příběh totiž vyžaduje všechna roční období. A tak štáb zažil dvacetistupňové mrazy, při nichž se v kameře lámal materiál, i třicetistupňové vedra. Zajímavý je i věkovým rozpětím herců - od čtrnáctidenního novorozence po devadesátiletou Zitu Kabátovou.

Zimu zakusila i Geislerová. "Nejvíc jsem si vytrpěla právě tady v těch bažinách při natáčení sekvence, která bude na plátně trvat třeba jen tři minuty. Točili jsme ji týden. Hasiči mě kropili vodou a já jsem vždycky jen přes clonu hustého deště zahlédla, jak jsou všichni v péřovkách, vaťácích, pláštěnkách a u fukarů, zatímco jsem tady lítala jen v těch válečných hadérkách jako ztracená a zoufalá žena v lese," řekla herečka.

Želary vznikají ve společnosti Total HelpArt v koprodukci s Barrandovem, Českou televizí a partnery v Rakousku a na Slovensku. Získaly granty českého fondu na podporu kinematografie a fondu Eurimages. Podle Trojana rozpočet tohoto na české poměry dosti drahého projektu nepřesáhne 50 milionů korun. Premiéra filmu bude 4. září.