Podle Římana slevy regulovat není třeba; Schling si myslí opak

Podle místopředsedy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martina Římana (ODS) není třeba dál regulovat podmínky pro výprodeje v obchodech, jejichž zpřísnění chce ve vládě prosadit ministerstvo průmyslu a obchodu. Říman v diskusním pořadu televize Nova uvedl, že podmínky na trhu dostatečně upravuje stávající legislativa a chování obchodníků navíc reguluje silná konkurence. Naopak podle člena hospodářského výboru Jaromíra Schlinga (ČSSD) je nutné zvýšit ochranu spotřebitelů před nekalými praktikami obchodníků.

Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban chce ve vládě prosadit přísnější verzi návrhu novely zákona o regulaci reklamy, která má zavést pořádek do výprodejů v obchodech. Legislativní rada vlády původní návrh ministerstva průmyslu a ochodu zmírnila do podoby, která podle Urbana nevnese do problematiky výprodejů nic nového. Vláda již schválení normy dvakrát odložila a znovu o ní bude jednat příští týden ve středu.

Říman s návrhem nesouhlasí. "Spotřebitel má právo být chráněn a největší ochrana každého spotřebitele v tržním hospodářství je to, že na trhu existuje konkurence. A ta konkurence v maloobchodě je dnes tak silná, že spotřebitel, když se spálí jednou, tak nemá žádný důvod nechávat se spálit podruhé či potřetí. Jde prostě jinam," uvedl Říman. Upozornil, že v případě schválení přísnější varianty novely zákona o regulaci reklamy by obchodníci museli umět odhadnout poptávku po zlevněném zboží. "V podstatě to znamená, že obchodník musí vědět, kolik toho prodá, a podle toho se musí zachovat. Ať někdo vysvětlí obchodníkovi, jak má zjistit, jaká bude po zboží poptávka," podotkl Říman.

Naopak Schling míní, že by se podmínky pro výprodeje měly upravit. "Spotřebitel má být nějakým způsobem chráněn proti nekalým praktikám (obchodníků). Proti němu přece stojí zkušení odborníci na reklamu, stojí proti němu silné organizace," prohlásil Schling. Podle něj by dobře nastavená úprava podmínek pro výprodeje mohla spotřebitele ochránit až před několikatisícovými ztrátami.

Obchodníci by podle přísnější verze novely museli s ohledem na očekávanou poptávku zajistit buď dostatek zboží pro celé výprodejové období, nebo by u zlevněného zboží měli uvést jeho množství v jednotlivých prodejnách. Úprava tak má podle MPO zabránit případům, kdy se obchodníci pomocí klamavé reklamy na slevy snaží do svých obchodů přilákat co nejvíce zákazníků.