Slevy v dopravě trvají rok, počet cestujících se výrazně nezvýšil

Foto: Falk2, CC BY 4.0

Už rok platí slevy pro seniory a studenty ve veřejné dopravě. Podle dopravců se počet cestujících ve vlacích výrazněji nezvýšil. Jde o jednotky procent. Slevy si nejvíc pochvalují autobusoví dopravci. Pomohly jim obrátit nepříznivý trend úbytku pasažérů. Za slevy by měl stát podle odhadů zaplatit zhruba šest miliard korun za rok.

Foto: Falk2,  CC BY 4.0
Slevy se vztahují na studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Od září 2018 mohou využívat ve vlacích a autobusech slevu 75 procent z jízdného. Železniční dopravci skokovou změnu po zavedení slev nezaznamenali. "Z hlediska navýšení počtu cestujících se jednalo o jednotky procent," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Dopravci připomínají, že počet cestujících se ve vlacích zvyšoval i před spuštěním státních slev.

Ve vlacích Českých drah tvoří cestující s nárokem na slevy zhruba 40procentní podíl. Skladba cestujících se ovšem podle většiny dopravců výrazněji nezměnila, například studenti využívali veřejnou dopravu i dřív. Slevy se tak promítly zejména při volnočasovém cestování, při kterém začali studenti i senioři dávat zejména při cestách na delší vzdálenosti přednost vlakům a autobusům před cestování vlastním autem.

Radek Dvořák,  foto: archiv Českých drah
"Podíl lidí, kteří cestují se slevou, se nám zvedl na zhruba 40 procent. U studentů byla trošku jiná katagorizace. Mohli jezdit na vybrané trati, dneska mohou jezdit všude. Tam je porovnání trošku složitější. U důchodců je nárůst po zpřesňujících údajích v pololetí, dvojnásobný," uvedl místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák.

Slevy pomohly autobusovým dopravcům

Slevy se výrazněji promítly na silnicích. Mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix upozornil, že v prvním čtvrtletí letošního roku se ve srovnání se stejným období loni, kdy ještě slevy nebyly, zvýšil počet cestujících o 12 procent. Od roku 2015 přitom provoz v autobusech klesal. Vyšší zájem je podle zkušeností dopravců zejména v okolí velkých měst.

Systém slev zatím funguje bez problémů, dopravci je označili za spravedlivé a nediskriminující. V této souvislosti upozorňují na zavedení slev na Slovensku, kde slevy na vlaky ve výši 100 procent z jízdného vedly k přetěžování železnice, často na úkor autobusové dopravy.

Foto: Jaroslav A. Polák,  Flickr,  CC BY-NC-ND 2.0
Za prvních deset měsíců vyplatil stát dopravcům za slevy na jízdném zhruba 4,75 miliardy korun. České dráhy dostávají nejvyšší kompenzaci, protože zajišťují nejvíc spojů. Na druhém místě je se zhruba čtyřmi sty miliony od státu RegioJet a Student Agency, třetí pak autobusový a vlakový dopravce Arriva. Podle ministerstva dopravy tak před započtením prázdninových měsíců stále platí předpoklad, že slevy vyjdou na přibližně šest miliard korun za celý rok.