Školní inspekce: 80 pct učitelů si stěžuje na nepřipravenost prvňáků
Nedostatečnou připravenost dětí na školní výuku pozoruje u svých žáků téměř 80 procent všech učitelů první tříd na základních školách. Mezi největší problémy patří nedostatečný nácvik pohybů při psaní a kreslení a problémy s pozorností. Vyplývá to ze zprávy České školní inspekce. Rozdíly v připravenosti žáků pak způsobují velké problémy ve výuce. Učitelé prvních tříd podle inspekce očekávají, že žáci budou splňovat určitý standard připravenosti na školu. Školy by podle nich zároveň měly s přirozenými rozdíly v možnostech i výkonech žáků počítat.
Mezi nejvýraznější problémy patří potíže s nácvikem pohybů při psaní či kreslení, takzvanou grafomotorikou, a se soustředěním. Často učitelé pozorují také problémy s řečí a výslovností. Podle inspekce se v 93 procentech základních škol nachází alespoň jedno dítě, které je v péči logopeda. V Česku je podle statistik ministerstva školství téměř 4300 základních škol. Podle inspekce je důležité, aby mateřské školy získávaly od ZŠ zpětnou vazbu a následně se rozvoji potřebných dovedností a schopností, které budoucím žákům usnadní zahájení povinné školní docházky, věnovaly.