Školské odbory chtějí pravidla užívání umělé inteligence v českém školství

Školské odbory chtějí spolupracovat na stanovování pravidel používání umělé inteligence v českém školství. Mimo jiné chtějí prosazovat, aby se technologie generativní umělé inteligence (AI) vyvíjely opatrně a s ohledem na etiku, člověka a důvěryhodnost. Shodli se na tom na svém sjezdu v Praze členové Českomoravského odborového svazu pracovníků školství. Podle odborářů může umělá inteligence vyvolávat porušování práv duševního vlastnictví učitelů a akademických a výzkumných pracovníků. Odbory ve školství proto budu podle svého předsedy Františka Dobšíka cílit na minimalizaci rizik.

"Technologie mohou učitelům pomoci, ale přinášejí i rizika a mohou narušit tradiční vzdělávací procesy," uvedl Dobšík.

Mezi rizika užívání AI patří podle odborářů mimo jiné zneužití dat týkajících se studentů, učitelů a výuky a zvyšování nerovností. Učitelé totiž mohou mít k technologiím různě obtížný přístup, a mohou se tak lišit možnosti jejich profesního rozvoje. Za spornou odboráři označují i proměnlivou kvalitu on-line materiálů, které tyto technologie produkují, a existenci algoritmů, které budou automaticky rozhodovat.

Naopak kladně odboráři na AI hodnotí to, že technologie mohou pomáhat učitelům plánovat hodiny, a přinést tak úsporu času vyučujících a větší individualizaci výuky.