Studie PISA: Čeští žáci se proti roku 2015 zlepšili, v mezinárodním srovnání jsou průměrní

Čeští žáci se proti roku 2015 zlepšili ve čtenářství, matematice i přírodovědě. Vyplývá to z mezinárodního šetření PISA 2018. V mezinárodním srovnání skončili Češi nejhůře ve čtenářské gramotnosti. Umístili se na 25. místě, v matematice na 22. místě a v přírodovědné gramotnosti na 21. místě. Do srovnání, které připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), se loni zapojilo 79 zemí a ekonomických regionů. V Česku se ho zúčastnily patnáctileté děti z 333 škol. Byli mezi nimi žáci ze základních škol, víceletých gymnáziích a prvních ročníků středních škol.

Experti: Výsledky testů žáků nejsou pozitivní, ukazují na rozdíly

Podle odborníků nejsou výsledky mezinárodního testování PISA pro Česko příliš pozitivní. Za mírným zlepšením českých žáků v něm stojí hlavně výborné dovednosti a znalosti malé skupiny těch nejlepších. Výsledky ukazují, že se v ČR stále nedaří odstraňovat rozdíly v kvalitě výuky mezi různými školami a regiony. Nejhůře dopadli žáci v Ústeckém a Karlovarském kraji, nejlépe jsou na tom Praha, Plzeňský a Zlínský kraj. Rozdíly v dovednostech žáků mezi Ústeckým krajem a Prahou představují zhruba dva školní roky, řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.