Vybavení pro výuku on-line se zlepšilo, některé problémy zůstaly

Po náhlém uzavření škol kvůli vypuknutí epidemie covidu-19 loni v březnu byla technicky na výuku na dálku připravena spíš jen menšina škol, potřebné dovednosti s digitálními technologiemi měla méně než polovina učitelů. Jako problém se ukázalo i vybavení lidí doma. Vyplývá to z informací České školní inspekce a loňské studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). Na podzim se i díky 1,3 miliardě korun od ministerstva školství situace zlepšila, všechny potíže ale nezmizely.

Od 11. března se děti začaly učit distančně. Podle České školní inspekce měly výhodu školy, které se postupně vybavovaly digitální technikou už v předešlých letech. Jako potíž se ukázaly také nedostatečné dovednosti na straně pedagogů. Ve školách převažovaly stolní počítače nad přenosnými, což se ukázalo jako nevýhoda, protože vyučující učili většinou z domova. Vybavení pedagogů tak mělo na jaře velmi rozdílnou kvalitu. Ještě větší problém byl s nedostatkem techniky u žáků. Podle průzkumu školní inspekce potřebovalo zajistit počítač pro žáky asi 12 procent základních a pět procent středních škol.

Při druhé vlně epidemie na podzim se technické zajištění výuky on-line zlepšilo, řekl ČTK náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Ministerstvo poslalo do základních škol 20.000 korun na nákup počítače pro každého pedagoga a školy mohly vytvořit i zápůjční fond pro potřebné děti. Fungování výuky na dálku podle odborníků od začátku ovlivňuje také kvalita připojení k internetu, která se za poslední rok výrazněji nezměnila.