Z výrobní linky TPCA sjely první vozy určené pro trh

Z výrobní linky nové automobilky Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) ve středočeském Kolíně sjela v pondělí první auta určená pro trh. Oficiálně je zástupci firmy představili večer na mezinárodním autosalonu v Ženevě. Plné výrobní kapacity, tedy 300.000 aut, chce firma dosáhnout do roka. Pak bude vyrábět každou minutu jeden vůz, řekl ČTK prezident TPCA Masatake Enomoto. Kolik vozů letos kolínská automobilka dodá na trh, ale prozradit nechtěl. "Máme plán, kolik letos vyrobíme, ale je to číslo, které nezveřejňujeme," dodal. Podle Hospodářských novin by měla automobilka letos vyrobit 150.000 malých vozů značek Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1. Většina z nich půjde do Francie a Itálie.

Dosud ale není jasné, kolik budou nová auta z továrny TPCA stát. Podle odhadu médií se bude cena na českém trhu pohybovat mezi 220.000 až 230.000 korun. Na domácím trhu ale skončí minimum vyráběných vozů, zhruba 80 procent produkce firma vyveze do zahraničí.

Pro srovnání - největší česká automobilka Škoda Auto, která je zároveň největším českým exportérem, loni vyvezla 85 procent své produkce. Cena automobilu Fabia Junior 1.2, který je ve stejné kategorii jako nová auta TPCA, na českém trhu činí 249.900 korun. Automobilka Škoda Auto denně vyrobí v současné době podle mluvčího Jaroslava Černého necelé dva tisíce vozů. V loňském roce byla průměrná denní produkce fabií, octavií a superbů v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí 1868 vozů.

"Česká republika bude v roce 2005 největším výrobcem automobilů na světě počítáno na hlavu, neboť celkem by se mělo vyrobit zhruba 800.000 automobilů," řekl ČTK ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Pozitivně se to podle něj promítne do české ekonomiky, a to zejména růstem hrubého domácího produktu a zlepšením obchodní bilance. "Myslím si, že letošní rok, kdy se daří exportu a kdy se ještě rozběhne tato automobilka, může znamenat opravdový přelom a že se dostaneme z hlediska zahraničního obchodu do přebytku nebo do rovnováhy," dodal.