Ekonomický přehled týdne

Foto: FreeDigitalPhotos
0:00
/
0:00

Česká ekonomika rostla v loňském třetím čtvrtletí meziročně o 4,7 procenta. "Ekonomice se nadmíru daří, a to dokonce i ve světovém kontextu. Z členských a partnerských zemí OECD, což je organizace sdružující nejvyspělejší ekonomiky světa, rostly ve třetím kvartále rychleji pouze Irsko, Lucembursko, Turecko, Čína a Indie," uvedl hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda.

Česká ekonomika vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o 4,7 procenta

Foto: FreeDigitalPhotos
Česká ekonomika rostla v loňském třetím čtvrtletí meziročně o 4,7 procenta. "Ekonomice se nadmíru daří, a to dokonce i ve světovém kontextu. Z členských a partnerských zemí OECD, což je organizace sdružující nejvyspělejší ekonomiky světa, rostly ve třetím kvartále rychleji pouze Irsko, Lucembursko, Turecko, Čína a Indie," uvedl hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda.

Podle odhadu společnosti Deloitt, by měla česká ekonomika v letech 2017 až 2021 růst průměrným tempem 2,2 procenta ročně. Životní úroveň v Česku by se tak měla do roku 2021 zvýšit až na 88 procent průměru EU, což by mělo být nejvíce ze zemí v regionu. Uvedl to hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Příznivě se vyvíjí nezaměstnanost. I v prosinci zůstala jedna z nejnižších v Evropě, dosáhla 6,2 procenta. Bylo také nejvíc nabízených volných pracovních míst od roku 2008, přes 102 tisíce. Ale například v Ostravě, kde nezaměstnanost dosáhla 10,1 %, byly jen 4 tisíce neobsazených míst.

Pokud se podíváme po celé republice, podniky už v některých případech začínají narážet na to, že se jim nedaří získávat kvalifikované zaměstnance. V krátkodobém horizontu to může vést k růstu platů. Růst mezd letos plánuje podle různých průzkumů nejméně třetina firem.


Podle zástupců vlády může společnosti OKD pomoct z problémů restrukturalizace

Ilustrační foto: ČT
Zástupci vlády řešili s vedením OKD a jejími věřiteli finanční problémy společnosti. Řešením může být podle ministra průmyslu Jana Mládka z ČSSD restrukturalizace společnosti OKD i případný prodej Dolu Frenštát státu za jednu korunu. Požadavek firmy NWR, která OKD vlastní, na 4 miliardy korun za to, že se bude v těžbě pokračovat, se na jednání neřešil.

Ministryně práce Michaela Marksová z ČSSD uvedla, že je hlavně důležité, aby se případné propouštění horníků neodehrálo hromadně:

"Čím delší časový úsek to bude, tak tím lépe. Opakujeme stanovisko, že nám jde především o pomoc lidem a nikoliv o pomoc firmě jako takové."

Podle ministra Mládka dostali zástupci vlády jasnou odpověď na to, s kým mají o problémech společnosti jednat. Má jít o manažery společnosti s tím, že ti budou mít všechny zásadní kroky odsouhlasené věřiteli.


České aerolinie po letech propouštění začínají hledat nové lidi

Foto: ČT
České aerolinie po letech propouštění a sporů s personálem o mzdy začnou hledat nové lidi. Poprvé po šesti letech. Ale nepůjde o žádný velký příliv zaměstnanců. Mluvčí ČSA Daniel Šabík mluví řádově o desítkách lidí - především palubního personálu. Většinou půjde o dohody o provedení práce.

Aerolinky odhadují, že loni dosáhly provozního zisku. Letos by kladný výsledek chtěly minimálně udržet. Zisku napomáhá snížení cen ropy, která za poslední rok a půl spadla o zhruba 70 procent. Letecký benzín je totiž nejdůležitějším cenovým nákladem. K tomu spolu s hospodářským oživením a růstem poptávky po létání stoupají i zakázky pro letecké společnosti.


Klesají ceny dřeva

Ceny dřeva klesají a nejen v České republice. I proto má největší těžař - státní podnik Lesy České republiky - nižší zisk. Loni zřejmě vydělal jen 5 a půl miliardy korun. Důvody, proč ceny dřeva klesají, popsal ředitel odboru lesního hospodářství ministerstva zemědělství Tomáš Krejzar:

"Je to způsobeno tím, že se na trh dostává velké množství dříví napadeného kůrovcem. Kůrovcová kalamita proběhla i v okolních zemích, proto v poslední době zaznamenáváme přetlak suroviny na trhu. U běžných smrkových sortimentů, které se používají pro pilařskou výrobu, jsme během loňského roku zaznamenali pokles o devět procent."

Podle Tomáše Krejzara se cena za kubík smrkového dřeva pro pily pohybuje kolem 2200 korun. Každoročně se v Česku vytěží okolo šestnácti milionů kubíků dřeva. Nejvíc v Jihočeském a Plzeňském kraji. Podle statistik ministerstva zemědělství naopak každý rok přibude kolem dvou tisíc hektarů nového lesa. Pro představu je to plocha jako 3 tisíce fotbalových hřišť.

Hodně syrového dřeva jde ale do ciziny. Nejvíc do Rakouska a Německa, ale třeba prkna a latě míří také do Japonska nebo Číny. Důvodem, proč se nedaří více zhodnotit dřevo na českém území, jsou například nízké ceny dováženého nábytku. To ohrožuje menší české truhlářské a nábytkářské firmy. Stroje, které potřebují k výrobě, jsou drahé. Situace se však začíná mírně zlepšovat. Přibývá podniků, které staví dřevěné domy, ke dřevu se vrací také řemeslníci.


Vláda chce zastropovat věk odchodu do důchodu na pětašedesáti letech

Do důchodu bychom v budoucnu měli chodit maximálně v pětašedesáti letech. Takový je plán vládní koalice, který už brzy projedná vláda. Hlavním argumentem, kterým ministerstvo práce obhajuje zastropování penzijního věku na úrovni 65 let, je fakt, že bez konkrétní úrovně podle úřadu klesá důvěra lidí v důchodový systém. Pokud návrh uspěje i v parlamentu, měla by změna začít platit od příštího roku. Prvních penzistů by se tak týkala zhruba za patnáct let.

Ilustrační foto: Filip Jandourek,  ČRo
V současnosti se důchodový věk zvyšuje automaticky. Každoročně se protáhne u mužů o dva a u žen o čtyři měsíce. Hranice daná není. Úkol, jak to změnit, řešila minulý rok odborná komise pod vedení Martina Potůčka:

"Dospěli jsme k závěru, že bude rozumné vracet se v pětiletých intervalech ke stanovení věku odchodu do důchodu. A to na základě vývoje střední délky života. Lidé by v okamžiku, kdy do důchodu odcházejí, měli mít šanci ještě alespoň na čtvrtinu života prožitého v důchodu."

Nastavit strop věku odchodu do důchodu na pětašedesát let pak už bylo politické rozhodnutí. A to přesto, že se po pěti letech může změnit - říká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová z ČSSD:

"Pořád to pro lidi bude jasnější, než v tuto chvíli, kdy je asi každému zřejmé, že jsou profese, které nemohou pracovat do sedmdesáti let."

Hranicí pětašedesáti let se koaliční experti inspirovali v zahraničí. V tomto věku se v Evropské unii odchází do důchodu v nejvíce zemích. Například v Belgii, Dánsku, Finsku, Portugalsku nebo Holandsku. Nejmladší penzistky jsou v Rumunsku- tamní ženy jdou do důchodu v devětapadesáti letech. Následují je Francouzi - ti přestávají pracovat - a to muži i ženy - v šedesáti. Nejdéle naopak pracují Němci. Do penze míří v sedmašedesáti letech.


Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem zaplatí soukromníci

Dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zaplatí soukromníci. Vláda schválila takzvaný PPP projekt. Úsek dlouhý 32 kilometrů vyjde podle odhadu ministerstva dopravy na téměř 25 miliard korun. Se stavbou by se mělo začít ve druhé polovině příštího roku. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO vysvětlil, proč je pro stát výhodná stavba dálnice placená ze soukromých peněz:

"Budeme mít subjekt, který nebude moci šetřit, tak jak to občas stát dělal, na údržbě a opravách těch dálnic. Bude se muset o tu dálnici příkladně starat. Naše představa je, že zhruba 30 let tu dálnici bude provozovat, opravovat, a po těch třiceti letech ji vrátí státu ve stavu jako novém."


Senát změnil pravidla výkupu pozemků pro stavbu silnic

Zavedení pevných cen místo maximálních limitů pro výkup pozemků kvůli stavbě silnic, dálnic a jiné infrastruktury přinese novela, kterou schválil Senát. Omezil i bonusy za výkup zemědělské a lesnické půdy. Cílem novely je urychlit přípravu dopravních staveb, které brzdí snaha majitelů pozemků domoci se co nejvýhodnější ceny. Nově by pro ně měli podle zastánců novely platit stejné podmínky a stát by měl v porovnání se současným stavem ušetřit.

U jiných než stavebních pozemků, tedy u polí nebo lesů, se sníží koeficient z dosavadních 16 na polovinu. Jejich cena se tedy stanoví tak, že se odhadní cena vynásobí osmi, řekl za předkladatele poslanec ANO Martin Kolovratník. U stavebních pozemků se má odhadní cena vynásobit koeficientem 1,15 a bude to rovněž pevná cena místo dosavadního maximálního limitu.


Škoda Auto loni dodala zákazníkům rekordních 1,06 milionu vozů

Foto: CC BY-SA 3.0
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto loni dodala zákazníkům rekordních 1,055.500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více. Letos chce firma představit nový model SUV, informovala Škoda Auto v tiskové zprávě. V prosinci loňského roku automobilka prodala 86.600 vozů, meziročně o 5,7 procenta více. Byl to nejlepší prosinec v historii podniku. Loni v září vypukl v koncernu Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí, skandál s obcházením homologačního emisního měření. I přesto se automobilce podařilo prodat rekordní počet aut.

Loňské prodeje rostly také v kolínské automobilce TPCA nebo v nošovickém Hyundai. TPCA loni vyrobila 219.054 vozů, meziročně o osm procent více. Automobilka Hyundai vyrobila loni 342.200 automobilů, o 11,3 procenta více než v roce 2014.


Domácí turistický ruch dynamicky roste, což má pokračovat i letos

Domácí turistický ruch dynamicky roste, což by mělo pokračovat i v letošním roce. Státní agentura CzechTourism odhaduje, že letos přijede rekordních až devět milionů zahraničních turistů. Průměr za minulá léta byl zhruba o dva miliony nižší. ČTK to na veletrzích Go a Regiontour řekla ředitelka odboru strategie a marketingu státní agentury CzechTourism Markéta Chaloupková.

Více cestují po České republice i Češi, v hotelech a penzionech se jich loni ubytovalo kolem 7,5 milionu. Do ČR jezdí více turisté z Asie, trhu pomohlo zřízení přímé letecké linky Peking - Praha. "Hodně se mluví o asijských turistech, ale zapomíná se na ty, co cestovní ruch táhnou, a to jsou zejména Němci," uvedla Chaloupková. Jen za první tři čtvrtletí loňského roku jich do ČR přijelo 1,3 milionu a růst byl patnáctiprocentní.