Dvě velké automobilky - Škoda auto a TPCA přerušují kvůli koronaviru výrobu

Foto: Archiv Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto je jeden z největších českých zaměstnavatelů. Výrobní linky přerušují výrobu ve středu ve 22:00 ve všech třech výrobních závodech v ČR - v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Automobilka TPCA přerušuje výrobu ve své kolínské továrně před půlnocí.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček,  foto: ČTK/Ondřej Deml
Prodej nových aut soukromým osobám se kvůli opatřením proti šíření koronaviru téměř zastavil. Odbyt jednotlivých značek se v tomto týdnu snížil až o 90 procent. Klesla poptávka na klíčových evropských trzích a prodeje se tam na pár týdnů prakticky zastaví. Podobně začnou váznout i některé díly od evropských dodavatelů.

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za hnutí ANO) může přerušení výroby ovlivnit českou ekonomiku.

"Automobilky se tomu musí přizpůsobovat. Oni nemohou vozy vyrábět na sklad a odstavovat je někde na plochách. Tykroky škodovky jsou celkem pochopitelné, jakkoliv nás budou hodně bolet, protože to není jen otázka odbytu Škody, jejich obratu a jejich zaměstnanců. Na to je vázána celá infrastruktura velké části automobilového průmyslu a pochopitelně celého regionu."

Odbory: zaměstnanci mají strach, u linky jich je tisíc

Foto: Archiv Škoda Auto
Škodovka zaměstnává v Česku zhruba 34 tisíc lidí, dalších více než 3000 zde pracuje prostřednictvím pracovních agentur. Na svá pracoviště by se měli vrátit v pondělí 6. dubna ráno. Zaměstnanci budou od 18. března do 29. března dostávat 70 procent platu, poté 75 procent. Průměrná mzda ve Škodovce je přes 53 tisíc korun. Ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem.

Odborový předák Jaroslav Povšík uvedl, že opatření je důležité zejména z hlediska udržení zaměstnání lidí i v době, kdy by jinak zaměstnavatel musel propouštět. Pro zaměstnance jsou zajištěny lepší finanční podmínky než u podpory v nezaměstnanosti.

"My jsme se museli rozhodnout, že skončíme, protože zdraví je přednější než výroba. Lidi těžce psychicky snášeli ten paradox, že venku je naprostá disciplína, ale v šatnách 300 lidí pohromadě, v jídelnách 350, 1000 lidí na lince metr od sebe a ti lidé se začali strašně bát."

V TPCA bude odstávka ještě delší

Foto: Archiv TPCA
V automobilce Toyota Peugeot Citroën (TPCA) se původně měly výrobní linky zastavit až 25. března. Vzhledem k vývoji pandemie, ale přerušuje výrobu před půlnocí ze středy na čtvrtek. Jak dodal mluvčí Tomáš Paroubek, s obnovením výroby počítá firma 17. dubna, na odstávku kvůli koronaviru naváže plánovaná technologická odstávka.

V TPCA pracuje zhruba 2500 lidí. Firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. O zastavení výroby požádali také odboráři v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku.

Jak uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, útlum výroby způsobí firmám obrovské ztráty. Věří však, že se po odeznění současné mimořádné situace celé odvětví vrátí do obvyklého tempa.