Automobilka konsorcia Toyota Peugeot Citroën rozjela sériovou výrobu
Z výrobní linky nové automobilky konsorcia Toyota Peugeot Citroen sjela první sériově vyráběná auta. Továrna, která stojí u Kolína, je největší investicí na "zelené louce" v České republice a 80 procent vyrobených vozů půjde na export. V Česku se budou tato malá auta prodávat za maximálně 250 tisíc korun. Více uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.
Po třech letech příprav se rozjela největší nová továrna v České republice. Do roka zde má pracovat 3000 lidí na třech modelech malých aut značky Toyota, Peugeot a Citroën. Kolínská automobilka je jednou z nejmodernějších na světě a vyvážet bude hlavně na trhy střední a západní Evropy. Jak uvedla mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková, Česká republika zvítězila v tvrdé konkurenci.
"Získat tuto investici bylo možné v první řadě proto, že ČR mohla nabídnout připravenou průmyslovou zónu strategického rozsahu. TPCA se rozhodovala ve finále mezi šesti zeměmi a naši zónu a celkově naše podmínky vyhodnotili jako nejlepší. Zásadní byla také garance české vlády, že budou dodrženy veškeré zákonné termíny, že bude včas nastartován územní plán a majetkoprávní vypořádání."
Zhruba 80 procent všech součástech na nové vozy pochází z České republiky. Mluvčí automobilky Matěj Matolín považuje toto číslo za velmi vysoké.
"Spolupracujeme s dodavateli, které bych označil za tradiční dodavatele těchto značek. My jsme samozřejmě počítali s tím, že někteří z nich se přesunou do ČR z toho důvodu, aby to měli k TPCA blíž, a přesunulo se jich výrazně víc, než jsme očekávali. Takže je to vysoké číslo."
Kolín spolu s další expandující automobilkou Škoda v Mladé Boleslavi tak Českou republiku proměnil v jednoho z největších výrobců aut a součástek v Evropě. Automobilový průmysl bude živit více než sto tisíc lidí. Rozjezd automobilky ovlivnil i zaměstnanost v regionu, která teď činí 9 procent. Jak potvrdil ředitel kolínského Úřadu práce Josef Blecha, stavba továrny začala být znát na ukazateli míry nezaměstnanosti zhruba před půl rokem.
"Do současné doby klesla v okrese Kolín míra nezaměstnanosti zhruba o 1 procento, ale především je důležité, že ten klesající trend je pokračující a nezaměstnanost se výrazně stabilizovala."
"Stále je nejvíce zaměstnanců z bezprostředního okolí závodu, ale čím dál více se nám hlásí zaměstnanci z regionů, které jsou z pohledu zaměstnanosti trošičku problematické, to je například Moravskoslezský kraj,"
dodává mluvčí automobilky Matěj Matolín. S příchodem velkého počtu zaměstnanců se však komplikuje bytová situace. Byty v Kolíně citelně zdražují. Aby se lidé mohli stěhovat za prací, zavázala se vláda k podpoře výstavby 850 bytů.
"Ta výstavba probíhá, realizuje ji město Kolín. My máme hotových zhruba 130 bytů s tím, že zbytek by měl být dokončen v průběhu tohoto a příštího roku."
Přímo v Kolíně se však mnozí lidé s průmyslovým kolosem těžce sžívají. Houstne doprava a dokud továrna nezačne platit daně, pro městský rozpočet je spíše přítěží. Jablkem sváru bylo i čtyřicetihektarové překladiště pro osobní automobily, odkud se budou vozit do celé Evropy. Proti překladišti protestovalo město Kolín, naopak přímo v Ratboři, u které má terminál stát, jsou za novou investici vděčni.
Na plno se rozběhne továrna do roka. Výrobní linky budou chrlit jedno auto za minutu. Za rok to bude dohromady 300 tisíc vozů, o které se všechny tři značky rozdělí rovným dílem. Roční tržby automobilky mají být až sto miliard korun, což by překlopilo obchodní bilanci České republiky do plusu poprvé od 80. let.