Železnice vybavili potřebný počet vozů k zavedení zabezpečení ETCS

Dopravci novým systémem zabezpečení ETCS už vybavili potřebný počet železničních vozidel. Výhradní provoz pod jeho dohledem by měl v Česku postupně začít od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí na prvním a druhém koridoru. K tomu, aby mohl být provoz spuštěn bylo potřeba 1500 vlaků, Drážní úřad jich v polovině týdne evidoval přes 1700. K zahájení výhradního provozu je potřeba vyškolit 4500 strojvedoucích, v polovině týdne jich bylo proškoleno asi 3300, další ještě školení absolvují.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. V režimu výhradního provozu už v současnosti jezdí například nákladní dopravci Metrans Rail nebo ČD Cargo. Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna Břeclav - Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice - Česká Třebová.