Architekt Lukeš: Historickou Prahu nejvíce poškodilo metro

Historickou Prahu podle architekta Zdeňka Lukeše nejvíce poničila stavba metra a jeho těžké vlaky projíždějící tunely škodí památkám stále. Tunel Blanka památky přímo nepoškodil, řekl architekt. Blanka nevede pod historickými čtvrtěmi jako podzemní dráha. Dnes už si podle Lukeše málokdo vzpomene na to, co všechno padlo za oběť budování vestibulů stanic metra Muzeum a Můstek. Nejen, že byly u stanice Muzeum poškozeny historické budovy Národního muzea a Státní opery, ale spolu s dalšími demolován unikátní dům architekta Antonína Wiehla (1849 až 1910) s freskami Jakuba Schikanedera (1855 až 1924). Vestibulu stanice metra Můstek pak padla za oběť takřka celá pravá strana ulice Na Můstku při pohledu z Václavského náměstí. To, co tam dnes stojí, jsou podle Lukeše nové nakašírované domy, které mají připomínat původní zástavbu. "Z dnešního hlediska to bylo strašlivé barbarství," uvedl architekt a historik architektury Lukeš, který patří k nejlepším znalcům pražských architektonických památek. Metro ale bylo přes všechny napáchané škody šetrnější variantou řešení dopravy v centru hlavního města. Nejdřív se totiž měla stavět podpovrchová tramvaj.

Autor: Jan Hloch