Před 45 lety spojila trasa metra A magická místa staré Prahy

Projíždí pod ikonickými památkami, má jednotný design, vestibuly s postavami českých králů. Zpravodajský server CNN i proto zařadil stanici Staroměstská mezi nejkrásnější zastávky metra v Evropě.

Staroměstská | Foto: Martin Vaniš,  Radio Prague International

Trasa A je jedinečná a při návštěvách Prahy se s ní sveze většina turistů. Při otevření 12. srpna 1978 měla 7 stanic a vedla od Dejvického náměstí na Náměstí Míru. Dnes jich má 17, měří 17,3 kilometru a vlak trasu projede za 32 minut.

Cesta do dějin českého státu

Člověk se měl při cestování cítit, jako by cestoval zpátky v čase. Proto jsou vestibuly stanic doplněné o postavy českých králů a češtinu střídá latina. Pro linku A byl navržen speciální systém osvětlení, který vytvářel typickou pochmurnost, temnost a tajuplnost. Cílem bylo navodit magičnost míst staré Prahy, kterou metro projíždělo. Hlavním opakujícím se prvkem jsou výlisky z eloxovaného hliníku, a to buď vypouklého, nebo vydutého tvaru. Ty nemají pouze estetickou funkci. Jejich zakřivení je vypočítané tak, aby obklady tříštily zvukové vlny, která vyvolávaly někdejší těžké sovětské soupravy. Autorem tohoto technického řešení byl Jaroslav Otruba, grafického ztvárnění pak Jiří Rathouský. Barvy jsou pro každou stanici unikátní a staly se základním rozlišovacím i orientačním prvkem.

Metro pod vodou

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Těžkou ránu metru zasadily povodně v roce 2002. Voda ve Vltavě dosáhla hodnot pětisetleté vody. Na trase došlo k zaplavení stanic Staroměstská a Malostranská, Můstek, voda se dostala i do stanice Muzeum. Celková délka zatopeného úseku nakonec byla 3,174 km. Obnovit kompletní provoz na lince A se dopravnímu podniku podařilo s nasazením veškerých sil až na Vánoce roku 2002.

V současnosti je mimo provoz stanice Jiřího z Poděbrad, která prochází rozsáhlou rekonstrukcí.

klíčová slova:

Související