Bárta prověří smlouvy ministerstva dopravy, mimo jiné s Kapschem

Nový ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se společností Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém. "Za právní služby budeme utrácet velké peníze," uvedl ministr, který jinak nařídil ve svém resortu důsledné šetření. Podle něj je zřejmé, že smlouva s Kapschem je podezřelá. Kapsch získal před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému, celkem za 22 miliard korun. Různé dodatky uzavřené později mu však zajišťují další příjmy, například za dodávku dálničních informačních tabulí.

Kapsch se proti slovům ministra ohradil. "Jsme si jisti, že smlouvy týkající se elektronického mýtného systému jsou naprosto v pořádku. Byly již mnohokrát nejrůznějšími institucemi prověřeny a z naší strany jsou stoprocentně plněny," napsala společnost Kapsch v tiskovém prohlášení. Mýtný systém prý funguje efektivně, od svého spuštění v roce 2007 naúčtoval kamionům 21 miliard korun.

"V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval," řekl mimo jiné Bárta. Ministr zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Oba tyto tendry nechal prověřit. Podle Bárty je řada zakázek ministerstva netransparentní, ministr rovněž uvedl, že je pod tlakem lobbistů. "Vyskytují se zde lidé, kteří mají tendenci ovlivňovat tendry i mojí osobu," podělil se ministr o první zkušenosti s vlastním úřadem. Jako příklad jmenoval podnikatele Iva Rittiga.

Autor: Peter Gabaľ