Boskovice představují unikátní vozítka - velorexy

Boskovice, 1954

V Boskovicích na Blanensku je k vidění výstava unikátních vozítek - Velorexů. Návštěvníci muzea si mohou jednotlivé modely velorexů zevrubně prohlédnout a seznámí se i s historií těchto vozítek. O výstavě si Martina Lustigová povídala s ředitelem boskovického muzea Ondřejem Dostálem.

Za jakých okolností a kdy vlastně Velorex vznikl?

"Za vynálezem Velorexu stojí bratři Stránští z Moravské Třebové, kteří v 50. letech založili dílnu, ve které se snažili zkombinovat výhody motocyklu a výhody automobilu. A výsledkem tohoto nápadu byl vznik invalidního vozítka Velorex."

Proč konstruktéři zvolili právě takovou podobu? Proč tři kola? Proč plátěná "karoserie"?

"Musíme samozřejmě uvažovat v tehdejších možnostech, které konstruktéři měli. Hlavní bylo, aby vozítko bylo jednoduché, aby šlo velmi dobře ovládat. Tomu měl pomoci ten tříkolový systém. Motor byl samozřejmě co nejjednodušší, takže se používal z motocyklové výroby značky JAWA o kubatuře 250 a 350 kubických centimetrů. Díky plátěné střeše bylo vozítko lehčí a zase bylo jednodušší pro ovladatelnost. Původní a prvotní myšlenkou bylo invalidní vozítko. Čili musíme uvažovat o tom, že invalida opravdu nemá možnosti a bude potřebovat co nejjednodušší a co nejlépe manipulovatelné vozítko."

Podívejme se na výstavu ve vašem muzeu. Jaké Velorexy vystavujete?

"Vystavujeme model 16/350, takový ten klasický známý ´hadrák´, aby si ho lidé připomněli. Pak tam máme takovou perličku, což je Velorex - prototyp 1960. To je laminátové vozítko, dvoumístné, čtyřkolové, které bylo vyrobeno v pěti kusech v letech 1957-1959 a až kolem roku 1961 se do nich začaly montovat motory. Byla to vlastně taková prezentace firmy. Laminátové vozítko bylo k vidění koncem 50. let na veletrhu v Brně. Takže máme tady jeden takový raritní kousek. Snažíme se přiblížit i ten klasický ´hadrák´, takže jsou k vidění motory, jak o kubatuře 250, tak o kubatuře 350 kubických centimetrů, blinkry, převodovka, takové ty věci, které normálně člověk neuvidí nebo nemá možnost si jich všimnout, když uvidí Velorex na ulici. Dále vystavujeme kostru Velorexu 16/350 s koly, volantem, ovládáním, ale bez motoru. Máme zde ještě takovou raritu, což je model 1:60 Velorexu 16/350 - Velorex je zcela funkční, má motor o obsahu 50 kubických centimetrů. Je to taková zvláštnost."


Další zajímavosti z historie výroby Velorexů uslyšíte v příštích Historických obzorech.