Božská Ema se na plátně vrátila do Los Angeles
Generální konzulát České republiky v Los Angeles spolu s Československou společností umění a věd (SVU-LA), uspořádaly v závěru září projekci českého filmu Božská Ema režiséra Jiřího Krejčíka, kameramana Miroslava Ondříčka a především scenáristy Zdeňka Mahlera. Předcházel mu krátký dokumentární medailon Edita, o česko-britské herečce Editě Brychtě, na kterém Mahler rovněž pracoval. Slavnostní projekce obou snímků proběhla v menší promítací místnosti Dick Clark produkce v Santa Monice.
Edita a její rodiče byli blízkými přáteli scenáristy, spisovatele a muzikologa Mahlera, který zemřel loni. Edita začínala hereckou kariéru jako pětiletá ve filmu, Ženu ani květinou neuhodíš. V roce 1968 emigrovala s rodiči do Londýna, kde vystudovala hereckou akademii. V šestnácti letech se objevila na scéně v anglickém Národním divadle. Zahrála si ve filmech českých režisérů Miloše Formana Muž na měsíci i Jana Svěráka Akumulátor II. Je známá rolí princezny Diany v televizním seriálu celonárodní stanice NBC. Objevuje se na divadelních scénách a dabuje počítačové hry a animace. V dokumentu vypráví o lásce k zemi, v které se narodila a kde, pokud ji to čas dovolí, pořád tvoří.
Ve filmu Božská Ema scenárista Mahler ukázal část života světově proslulé sopranistky Emy Destinnové v hereckém koncertu Božidary Turzonovové a nádherně zazpívaných áriích od Gabriely Beňáčkové. Paralely s perzekucí umělců a nezávislých osobnosti ve zpuchřelé monarchii s komunistickým policejním režimem jsou emigrantům velice blízké. Tento ostudný fakt pochopili i tehdejší cenzoři a tak výpravný film z roku 1979 se jen stěží dostal ve své době na plátna československých kin.
„Čtyřicetileté výročí premiéry úžasného snímku, mluví do duše všem Čechoslovákům doma i v zahraničí,“ uvedla slavnostní projekci prezidentka SVU-LA Lída Sandera a nezapomněla dodat, „byl to nápad Edity, akorát nám realizace trvala trochu dlouho, díky našim soukromým pracovním závazkům.“
Zdejší krajané tímto vzdali poctu slavné zpěvačce a vlastence, ale především i Mahlerovi, mimořádné osobnosti a jeho nekonformní tvorbě. K jeho filmovým kreditům patří např. spolupráce při realizaci Amadea, Lidic i Svatby jako řemen.