Divadelní ústav připravuje česko-vlámskou divadelní sezónu
Divadelní kultura je pomíjivá, více než jiná umění je potřeba ji cíleně dokumentovat. Záznam, výzkum a propagace českého divadla, to jsou hlavní úkoly, kterým se už 50 let věnuje Divadelní ústav. V Nostickém paláci v Praze probíhá výstava, která připomíná výročí instituce a já jsem se tu setkal mj. s ředitelkou Institutu umění - Divadelního ústavu Pavlou Petrovou.
Divadelní ústav vznikl z potřeby zachytit intenzivně se rozvíjející poválečnou divadelní kulturu, její významné představitele, pozoruhodné inscenace, ale také organizační otázky související s budováním sítě divadel apod. Podle Petrové dnes přibírá významný úkol propagace českého divadla v zahraničí.
"Jsme země s malým jazykem a potřebujeme naše divadlo tím pádem velmi intenzivně propagovat. Takže se věnujeme speciálním přehlídkám, dělali jsme výměnnou sezónu s Kanadou, s Latinskou Amerikou, loni jsme byli v Izraeli a samozřejmě každým rokem se prezentujeme na řadě festivalů v Evropě."Co chystáte pro nejbližší dobu?
"V příštích měsících nás čeká česko-vlámská divadelní sezóna a na podzim Czech Theatre Showcase, což je vlastně přehlídka toho nejlepšího, co vzniklo za poslední rok v oblasti divadla v českých zemích pro zahraniční promotéry, producenty a ředitele festivalů."
Jak to funguje? Jedete někam do ciziny nebo je vezete sem?
"Přesně tak, přivezeme je přímo sem. Ty, kteří nás osloví, nebo které si sami vybereme, svezeme je na jediný týden do Prahy a do Plzně na plzeňský festival a ukážeme jim několika způsoby ta nejlepší představení. Činoherní divadlo, pohybové, loutkové, i další formy."
Takže to není speciální akce, ale koná se to v rámci plzeňského festivalu Divadlo?
"Ne, koná se to speciálně, ale s napojením na festival Divadlo, protože ten se věnuje i české tvorbě, ale k tomu jsou přidány vždycky tři, čtyři dny v Praze. Spolupracujeme s Novou scénou, s divadlem Kašpar a v těchto i v dalších prezentujeme divadelní soubory."
Divadelní ústav také například inicioval víceletý mezinárodní projekt, jehož cílem je detailní zmapování středoevropské divadelní architektury. Výsledky budou představeny na konci března v Budapešti, v květnu se akce přesune do Prahy. Pak zamíří dál do Evropy.
Divadelní ústav je ale stále i předním vědeckým pracovištěm v divadelní oblasti, říká Petrová:
"Protože Divadelní ústav zahrnuje i Kabinet pro studium českého divadla, tak jsme vlastně i jediným akademickým pracovištěm pro výzkum divadla."Divadelní ústav také poskytuje zázemí pro divadelní teoretiky i praktiky. Dramaturga a kritika Zdeňka Hořínka se ptám, kdy pro něj byl Divadelní ústav nejdůležitější.
"Pro mě byl nejdůležitější v dobách normalizace, protože všechny knihovny měly vyřazenou literaturu, kdežto Divadelní ústav to prostě nějakým způsobem utajil a neprovedl likvidaci. takže tam bylo prakticky všechno dostupné. Navíc divadelní ústav má literaturu, která nikde jinde není. To jsou ty rozmnožené texty, které tenkrát ještě půjčovali i domů. Takže já jsem měl hlavně pozitivní vztah k té knihovně."
Pavla Petrová upozornila, že v Nostickém paláci ústav vystavuje publikace, které za 50 let vydal. Je mezi nimi původní i překladová literatura o historii a současnosti divadla, divadelní hry, slovníky a encyklopedie, divadelní časopisy.