Drobil kvůli emisím v Ostravě navrhuje jízdu po dálnici zdarma

Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) přinese příští středu na jednání vlády návrh, který má mimo jiné ulehčit Ostravě v době smogu tím, že řidiči budou moct zdarma vjet na dálnici protínající město. Zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic 2500 aut navíc. Což bylo jedním z důvodů, které vedly Ostravu k podání žaloby na stát v souvislosti se znečištěním ovzduší Moravskoslezského kraje. Novela má také umožnit městům stanovit si nízkoemisní zóny. Drobil podává návrh jako poslaneckou iniciativu společně s kolegy z Moravskoslezského kraje Pavlem Lukšou z TOP 09 a Kristýnou Kočí (VV), vládě ve středu ministr přednese také zprávu o plnění úkolů stanovených kabinetem ve věci zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji. Podle návrhu novely zákona o ovzduší mají radnice získat právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moct vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety. Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, která budou moci do zóny jezdit. "Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy," uvádějí autoři předlohy. Řidiči, kteří by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému, ale také poštovní auta, vozy převážející paliva pro nemocnice a školy a také popelářské vozy. Obce budou moct vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti.