Ekologická varianta D8 by prý oddálila její otevření až o pět let

Varianta přechodu dálnice D8 přes České středohoří jediným tunelem Kubačka, kterou prosazují ekologové, by stavbu prodražila o čtvrtinu a oddálila její dokončení minimálně o čtyři až pět let. Novinářům to v pátek řekl Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby. Ekologové argumentují tím, že současná trasa stavby, která má spojit Prahu s Drážďanami, nebyla projednána v souladu se zákonem a soudní řízení mohou stavbu oddálit na stejnou dobu i při již schválené variantě. O možné změně územního plánu z nyní schválené varianty dvou tunelů na jeden bude příští středu jednat zastupitelstvo Ústeckého kraje. Může buď potvrdit současnou delší trasu se dvěma tunely a přemostěním, která má stát 7,5 miliardy korun, nebo se přiklonit k variantě ekologů, která vede jedním tunelem a podle ŘSD by byla o dvě miliardy dražší.

Ekologickými přínosy varianty v jednom tunelu by podle ŘSD byl jen nižší hluk a menší vliv na krajinný ráz. Zásahem do krajiny by však byly výdechy z tunelu, které odvádějí zplodiny. Za lichý označil Laušman argument ekologů, že by dálnice na povrchu ohrožovala zvířata, která by nemohla volně migrovat. Investor totiž do projektu zapracoval řadu opatření, jako jsou podchody a přechody pro zvířata. Dalším argumentem ekologů je fakt, že při kratší tunelové variantě bude jízda autem o 640 metrů kratší a bez velkých převýšení. Sníží se tak spotřeba paliva, a tedy i emise. Při delším tunelu je však na druhou stranu nutné počítat s náklady na jeho provoz s osvětlením a odvětráním.