Experti: Kampaň k referendu má řadu chyb, není však amatérská

Přestože má vládní kampaň před referendem o vstupu do Evropské unie řadu nedostatků, její provedení rozhodně nelze pokládat za amatérské. Myslí si to mediální odborníci a politologové, které oslovila ČTK. Podotýkají, že tvůrci vládních spotů a billboardů jsou vesměs renomované reklamní agentury s pobočkami po celém světě. Kritici kampani nejčastěji vytýkali nedostatek věcných informací. Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše je ale třeba podobné úkoly od klasické reklamní kampaně přísně oddělit. "Cílem bylo, aby lidé přišli k referendu, nikoli aby se dozvěděli informace o EU. To by bylo jako sčítat jablka s hruškami," poznamenal. Soudí, že úkol informovat voliče o podmínkách členství v unii přísluší politikům, kteří se setkávají s občany na mítincích. "Vládní kampaň byla skutečně profesionální, nicméně se domnívám, že k propagaci tak vážného rozhodnutí, jakým je vstup do unie, byly zvoleny prostředky až příliš reklamní," nesouhlasí s Mikešem politolog Daniel Kunštát. Podle něj používali tvůrci kampaně stejnou metodu, jako kdyby propagovali nějaký výrobek.

O blížícím se referendu o vstupu Česka do EU věděli občané hlavně díky televizním reklamním spotům. Spíše než vládní kampaň, v níž cizinci vyprávějí o zkušenostech své země s členstvím v EU, však lidi zaujala vlastní tvorba tuzemských televizí. Podle průzkumu agentury OMD Czech se lidem vryl nejvíce do paměti spot, v němž moderátor televize Nova Reynolds Koranteng promlouvá k divákům z daleké budoucnosti.