Generace Z chce míň plýtvat potravinami, ale neví jak, odborníci spustili kampaň
Generace Z chce méně plýtvat potravinami, ale neví jak. Odborníci proto vytvořili kampaň pro lidi ve věku zhruba 15 až 30 let s názvem Nebuď Trash. Výzkum ukázal, že mladí lidé neví, jak na to a ani si pod plýtváním často nedokážou nic konkrétního představit. Na tiskové konferenci to dnes řekla Lucie Veselá z Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity, která stojí několik let v čele výzkumů, které se týkají plýtvání potravinami.
Plýtvání potravinami není pro generalizaci Z velké téma. "Představují si pod tímto pojmem spíše zdravý životní styl, emise oxidu uhličitého a další globální problémy," řekla Veselá. Zmínila, že se tato skupina ve svém přístupu také značně liší podle toho, zda žije s rodiči či samostatně a zda hospodaří s vlastními penězi, nebo jim platí jídlo rodiče. Ti, co bydlí sami, plýtvají dvakrát více než ti, kteří žijí s rodiči.
Příčinami plýtvání je obvykle špatná organizace nákupů, nahodilost programu. "Často zmiňovali pohodlnost a lenost, neochotu vystoupit ze své komfortní zóny. I když vědí, že se jim ten den něco zkazí, nic neudělají. Často je v rozporu to, co chtějí a co dělají," řekla Veselá. Podle ní potřebují dostatek informací v jednoduché a atraktivní formě a motivace musí být pozitivní, musejí vědět, že i chování jednotlivce může něco změnit.