Hannover se seznamuje s českým fotografem Viktorem Kolářem
V hannoverském Sprengelově muzeu začala výstava českého fotografa Viktora Koláře, jehož snímky kupují prestižní galerie. Padesát černobílých fotografií představuje průřez Kolářovou tvorbou, jejímž těžištěm je Ostrava, její obyvatelé a okolí. Je to první Kolářova výstava, kterou pořádá některé z německých muzeí.
Na fotografií se střídá běžný život v Ostravě s motivy, které ukazují skutečnost z nejvyklých úhlů. Viktor Kolář patří mezi nejdůležitější současné české fotografy, v Německu je však podle kurátorky výstavy Inky Schubeové, neznámý. Výstava je otevřená do 31. května.
Viktor Kolář pochází z rodiny vedoucího fotoateliéru. To ho zřejmě přivedlo k fotografování. Dnes je považován za jednoho z nejlepších českých fotografů dokumentární tvorby. "Realita ulice, kterou Kolář zobrazuje, je občas tak neuvěřitelná, že vypadá jako surrealistický obraz. Portrét muže z roku 1967 připomíná dokonce plátna Salvadora Dalího, napsaly o Viktoru Kolářovi Hospodářské noviny.
V Kanadě těžil molybden
O životě Viktora Koláře vznikl i televizní dokument Kláry Řežníčkové. Život fotografa v něm mapuje celou druhou polovinu 20. století. V dokumentu vystupuje jako průvodce místy, kde vznikaly záběry na život v průmyslové Ostravě.
V dokumentu vzpomíná i na své kanadské období. Do Kanady odešel v roce 1968 a pracoval jako pomocník při těžbě molybdenu a v niklových hutích.
Později se dostal do fotografických laboratoří v Torontu. Díky stipendiím nafotil nákupní centra v Montrealu, kde také uspořádal v Optical Gallery výstavu. V roce 1973 se přes Paříž a Londýn vrátil do Ostravy. Pracoval jako dělník a fotil ve volném čase. Živit se fotoaparátem začal až v roce 1985. V roce 1991 získal cenu Nadace Mother Jones v San Francisku.