Letecké nehody armádních letadel
Česká armáda uzavřela vyšetřování dvou leteckých katastrof nadzvukových bojových letounů, při kterých zahynuli tři špičkoví piloti. Ostatní letecké havárie se týkají vojenských vrtulníků, které se k zemi zřítily podle předběžného šetření z z důvodu pochybení pilotů. Podrobnosti přinesl Mikuláš Kroupa.
Nejtěžší a přitom nejzáhadnější letecká nehoda se odehrála v říjnu roku 2000. Teprve dnes vyšetřovací komise sdělila výsledky šetření. Jednalo se o dva nadzvukové letouny mig 21 s moderním navigačním systémem GPS, fungujícím výškoměrem a s ověřeným systémem katapultáže. Katastrofa, při které zahynuli piloti obou strojů, byla zaviněna špatným přistávacím manévrem. A to i přesto, že piloti měli v průměru na těchto strojích nalétáno přes tisíc hodin. Jak k nehodě došlo je dosud v oblasti hypotéz.
Podíl na havárii měl zřejmě i řídící letového provozu, který se musel věnovat dalším letounům. V kritický okamžik si nevšiml, že oba migy klesají pod stanovenou výšku. Informoval o tom předseda komise pro vyšetřování leteckých nehod Stanislav Suchý.
"Radarový řídící viděl celou situaci na obrazovce, měl zobrazen jejich let po celou tu dobu, co začali klesat pod výšku 4 000 stop, i když měli stále držet stálou výšku v horizontálním letu. Z těch symbolů na obrazovce nerozpoznal, že klesají. Považoval piloty za zkušené a ve stejnou chvíli držel telefon a věnoval se koordinaci činnosti."
Důvodem mohlo být i špatné pochopení příkazu řídícího nebo nekázeň pilotů, kteří měli vypnutou signalizaci kritické výšky. Koordinaci piloti ztratili prolétáváním mraku, který sahal až k zemi.
Ze čtyř leteckých nehod za uplynulé dva roky, byly dvě vojenských vrtulníků V3A Sokol a Mi-8, při kterých bylo zraněno patnáct osob, z toho sedm utrpělo těžké zranění. Ukončené šetření nehody vrtulníku V3A Sokol ukázalo chybu pilota, který při nácviku nouzového přistání zavadil ocasem vrtulníku o zem, tím se stroj stal neovladatelným, vystoupal na výšku šest set metrů a zřítil se k zemi. Tříčlenná posádka utrpěla vážná zranění.
I piloti dalšího havarovaného vrtulníku Mi-8 skončili s těžkými úrazy v nemocnici, osmi cestujícím však nehoda způsobila jen lehká zranění. Vrtulník převážel vojenskou delegaci, mezi kterými byli i významní kosmonauti Vladimír Remek a Čechoameričan Eugen Cernan. Nehoda se stále vyšetřuje, ale nejreálnější hypotéza zní, pilot nebyl informován o přerušení dodávky paliva.
Minulý rok byl tragický i pro pilota stíhačky L-39, který ve fázi vertikálního manévru neuhlídal výšku a křídlem zavadil o špičku stromu. Na místě byl pilot mrtvý. Dodnes však armáda šetří vliv vlastností letounu na nebezpečný manévr.
Jediný letoun ve výzbroji české armády, který více než patnáct létá bez jediné havárie je nadzvukový stíhací a bombardovací letoun Su 25.