Mathilda Nostizová zve na výstavu obrazů své tety Marie
31. srpna 2013 bude na zámku v Hořovicích u Berouna zahájena výstava akvarelů hraběnky Marie Nostizové. Výstava vznikla z iniciativy její neteře Mathilde Nostizové. Obě ženy skončily po roce 1948 v emigraci.
„Před lety mi volal známý, že viděl obraz, podepsaný M. Nostitz a ptal se, jestli se jedná o maminku. Nešlo o maminku, ale o tetu Marii, sestru mého otce, která byla výbornou malířkou akvarelů. Tehdy jsem si řekla, že dílo mé tety musíme zdokumentovat, udělat o něm výstavu a knihu,“ vzpomíná hraběnka Mathilda Nostitzová, jinak patronka nadačního fondu Mathilda na pomoc zrakově postiženým. Tak se i stalo a začalo pátrání po obrazech. Nebylo to jednoduché. Marie Nostitzová všechny své obrazy rozdala nebo prodala a druhou polovinu života strávila v Rakousku. Z celkem 65 akvarelů, které se podařilo na výstavu shromáždit, pochází z českých zemí jen 11. Jsou z majetku Muzea českého krasu, rodiny Šternberků a Kinských. Zbytek byl zapůjčen od soukromých majitelů – často šlechtických rodin – z Německa, Rakouska, Itálie a Francie.
Hraběnka Marie Nostitzová byla zajímavou osobností. Narodila se roku 1902. Absolvovala vzdělání běžné pro šlechtické dívky, jehož součástí bylo i kreslení a malba. První obraz namalovala roku 1924. Zaznamenávala především pohledy na rodinná sídla a interiéry, ale časem rozšířila motivy o krajiny, portréty atd. Svou uměleckou dráhu rozvíjela dál a v letech 1930-1938 studovala na Vídeňské dívčí akademii. V roce 1930 prodala svá první díla. Za tři obrazy utržila 2000 Kč, což ve své době nebylo málo. V roce 1932 Marie Nostitzová vstoupila do pražského ústavu šlechtičen. Žila z rodinné renty, dalším zdrojem jejích příjmů bylo malování. Získávala zakázky od příbuzných i od dalších šlechtických rodin. Vrcholu své umělecké kariéry dosáhla v roce 1939, kdy byla přizvána k účasti na Velké německé výstavy v Mnichově. Po válce – v létě 1948 – s dalšími příslušníky své rodiny odjela do Rakouska. Ve Vídni pracovala jako sekretářka vévody Maxmiliána z Hohenbergu. Stále malovala, jen české motivy vyměnila za rakouské. Tvořila až do poloviny 70. let. Zemřela v roce 1980 ve Štýrském Hradci.
Vystavované obrazy vznikly v letech 1928 – 1975. Zámek v Hořovicích nebyl pro expozici vybrán náhodou. Právě tam totiž Marie Nostitzová začátkem 40. let zpodobnila několik interiérů, které se dochovaly v berounském muzeu a na výstavě je můžeme vidět. Obrazy mj. posloužily jako dokumenty pro instalaci současného zařízení zámeckých pokojů. K výstavě byl vydán katalog. Jeho autor a kurátor výstavy Jan Štěpánek v něm rozdělil díla autorky podle tématiky na dokument/interiér, krajinu, portrét a žánr/rodinné výjevy, přičemž nejvíc akvarelů zobrazuje právě interiér. Katalog se prodává se za 150 Kč, výtěžek z prodeje půjde na konto nadace Mathilda na pomoc zrakově postiženým. Výstava na zámku v Hořovicích potrvá do 31. října 2013 a je možné ji shlédnout v rámci zámecké expozice.„Moje teta byla výjimečná osobnost,“ dodává Mathilda Nostizová,“stále mám v plánu vydat o jejím životě pořádnou knihu.“