Přehled tisku

Deníky s datem 21. ledna 2002 listoval Vilém Faltýnek.

Mladá fronta Dnes (MfD) věnuje komentář vysokému daňovému zatížení českých občanů, Hospodářské noviny (HN) se zamýšlejí nad výběrem daní v ČR. Ačkoli sociální demokracie slibovala, že dokáže předchozím vládám, jak se mají vybírat daně, má dnes ČR podle HN nejnákladnější výběr daní na celém světě, "protože vysoký počet zaměstnanců musí státní pokladna také zaplatit". Výsledek snažení Zemanovy vlády je podle listu zatím hubený - pokladnu sice loni zaplnily příjmové daně, ale daň z přidané hodnoty a spotřební daně zůstávají ve skluzu proti předpokladům. Na vině ale nejsou jen příliš nabubřelé odhady ministerských úředníků o dobytí už dávno nedobytných nedoplatků, ale i vyložené podvody, mezi kterými kralují fingované vývozy zboží do zahraničí, soudí autorka. Podle jejího názoru nepomůže výběru daní jen stále vyšší počet finančních úředníků, ale lepší podnikatelská kultura v tomto případě spojená s platební morálkou. "To je ale v Česku zatím jen o daleké budoucnosti," píší HN.


Na daně, které zaplatí průměrná česká rodina, padne téměř polovička výdělku, a to je podle mínění komentátora Mladá fronta Dnes opravdu příliš. Pokud mají oba manželé průměrný příjem, jeden z nich "stráví život prací pro stát", uvádí deník. Občan zaplatí, a za to se mu stát odvděčí... Dětem zaplatí přídavky, jesle a školy. "A dospělým? Pokud náleží kupříkladu mezi těch pár šťastlivců, kteří pracují v Zetoru, mohou se radovat. Vyhráli. Na zachování jednoho pracovního místa jim stát přispěje několika milióny. Samozřejmě z kapes ostatních, kteří poctivě platí daně," konstatuje MfD a dodává, že až na pár šťastlivců většina ztrácí. "S každou odvedenou korunou ztrácíme kus svobody nakládat se svým životem a penězi. Se svobodou se člověk rodí. Nemůže mu ji vyrobit ani ten nejlepší stát," uzavírá komentář MfD.


Lidové noviny věnují pozornost i nynějšímu rozkolu ve čtyřkoalici. Komentátorce přitom nabídka Unie svobody-DEU na sloučení s ODA připadala dost velkorysá. "Jak jinak hodnotit ochotu vzít za svůj skoro sedmdesátimiliónový dluh, na jehož vzniku žádná z obou sloučených stran neměla podíl?" ptá se a zároveň uvádí, že pro alianci to ale bylo zřejmě málo a chce si raději ponechat svou samostatnost a výlučnost - a také svůj dluh, čímž její volební naděje ovšem spadla na minimum. Podle Hospodářských novin (HN) je paradoxem, že ODA nedokázali zničit političtí protivníci, pro které byla "obtížným trpaslíkem", ale zničí ji zřejmě její spojenci, pro které se obtížným trpaslíkem také stala. Partner, který nenabízí nic jiného než dluhy, není výhodný partner. Z tohoto pohledu byl podle HN požadavek lidovců na ukončení všech debat pochopitelný. Co se dá méně pochopit, je zvolená taktika, píše list. Podle něj způsob, jakým oznámila svou představu řešení, musí každá strana pokládat za útok na svou suverenitu. Za zvláštní považuje deník i postoj předsedkyně unionistů Hany Marvanové. Nabídla sice ODA i jinou variantu, ale dopředu musela vědět, že je stejně de facto likvidační. "A čtyřkoalice se otřásá v základech. V hlavních kancelářích a volebních štábech ODS a ČSSD musí nepochybně nepřetržitě slavit," dodávají HN.


Brněnská firma Alstom Power, s.r.o., dodá zařízení pro novou elektrárnu v rámci Světového obchodního centra v Moskvě. Kontrakt v hodnotě 16,1 miliónu eur (asi 520 miliónů korun) uzavřela s ruskou City Energo Ltd minulý týden. Se zahájením montáže se počítá na počátku letošního září. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny. Projekt je podle deníku specifický nároky na nízkou hlučnost elektrárny, která se bude nacházet uprostřed obydlené moskevské části Lužniky. Na zakázce by se podle slov generálního ředitele Alstomu Zdeňka Černého měli asi ze 60 procent podílet čeští subdodavatelé, na které již teď probíhají výběrová řízení.


Vojenské letectvo podobně jako v uplynulých letech ani loni nesplnilo výcvikový plán, důvodem byla nízká provozuschopnost letecké techniky, nepříznivé počasí a zákaz létaní kvůli několika nehodám. Pondělní Hospodářské noviny (HN) uvádějí, že podle náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého piloti ze stanovených téměř 26.000 letových hodin nalétali necelých 80 procent. Největší propad v nalétaných hodinách byl u bitevníků L-159 z Aera Vodochody, na nichž měli piloti nalétat 2300 hodin. V bitevnících ale strávili jen 400 hodin. "Negativním jevem byla v uplynulém roce poruchovost těchto letounů. V nemalé míře se na nesplnění plánu podílela i nepřízeň počasí a výluka čáslavského letiště," řekl Šedivý na nedávném velitelském shromáždění.


Letos na jaře převezmou České dráhy (ČD) první ze sedmi rychlovlaků, které pro ně vyrábí konsorcium vedené firmou Alstom Ferroviaria. První tzv. pendolína bude v letošním roce absolvovat jen zkušební jízdy, do běžného provozu s cestujícími bude nasazena až od jízdního řádu pro rok 2004, který začne platit v polovině prosince příštího roku. Pro pondělní Právo to uvedl generální ředitel ČD Dalibor Zelený. Rychlovlaky budou v ČR jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a v zahraničí i přes 200 kilometrů. Budou vybaveny naklápěcími skříněmi umožňujícími zvýšit v zatáčkách rychlost proti klasickým vlakům téměř o třetinu. Cesta z Prahy do Berlína tak potrvá jen tři hodiny deset minut, z Prahy do Brna dvě hodiny šest minut a do Vídně tři a půl hodiny. Interiér souprav bude luxusní a plně klimatizovaný. Právo podotýká, že za rychlost a luxus budou cestující muset "notně připlatit". "Jízdné bude odpovídat nasazení těchto rychlovlaků v mezinárodní dopravě. Jeho výši jsme ještě nestanovili, ale zcela jistě to bude cena, která plně pokryje náklady," uvedl šéf ČD.