Česká vláda: Kampaň před referendem o vstupu do EU významně přispěla k pozitivnímu výsledku.
Přesně čtyři měsíce od referenda o vstupu České republiky do Evropské unie česká vláda hodnotila svoji komunikační kampaň, která měla Čechy přesvědčit o nutnosti a užitečnosti vstupu do unie. Bilancovali jsme i my, Herbert Brynda si do studia pozval Janu Adamcovou, která za vládní kampaň odpovídala.
"Vláda konstatovala, že rozhodujícím měřítkem pro úspěšnost komunikační strategie byl přesvědčivý výsledek referenda. Důležité podle vlády bylo i to, že bylo dosaženo poměrně vysoké účasti voličů, 55%, že výsledek je nezpochybnitelný a dává vládě jasný mandát k dokončení příprav na členství a začlenění České republiky do Evropské unie. Nelze tedy pochybovat o tom, že se komunikační strategie na výborných výsledcích referenda podílela významnou měrou,"
říká mluvčí české vlády Anna Veverková. Za komunikační kampaň na ministerstvu zahraničí zodpovídala Jana Adamcová, vládní pochvala tedy patří především jí a jejímu týmu. Česká vláda považuje za rozhodující měřítko pro úspěšnost kampaně skutečnost, že se referenda účastnilo 77 procent obyvatel. Kritici z řad opozice ovšem namítají, že to jako argument svědčící o úspěšnosti kampaně nestačí. Janu Adamcovou jsem tedy ve studiu Radia Praha požádal o další argumenty:
"Co se týká zpětné vazby, tam je podle mého názoru těch faktů a čísel více. Asi nejvíce patrné jsou výsledky na počtu lidí, kteří navštívili náš server, kteří zavolali na telefonní linku, protože server navštívilo koncem května asi milion lidí, což je neuvěřitelné číslo. Nevzpomínám si, že by byl nějaký státní server takto navštěvován. A co se linky týká, tam jsme se z lednových přibližně patnácti tisíc zvedli na nějakých padesát šedesát tisíc. Ta čísla byla opravdu obrovská, proto jsem ráda, že to naši operátoři a webmasteři zvládli."
Už máte definitivně vyřešenou budoucnost Euroskopu?"Ano. Euroskop i linka jsou komunikační nástroje, které jsme zamýšleli použít dlouhodobě. Stále fungují a linku nyní chceme ještě rozšiřovat, speciálně pro podnikatele a státní správu. Totéž platí o serveru."
Podívejme se do budoucna. Má Česká republika koncepci dlouhodobé komunikační strategie jako plnohodnotného člena Evropské unie? A co je, nebo má být jejím obsahem?
"Ta koncepce se právě teď vytváří, protože jsme přeci jenom museli počkat na výsledky referenda, nejde dělat dlouhodobé koncepce, když ani nevíte, jestli v Evropské unii budete. Teď má každý resort za úkol dát nám zpětnou vazbu, jaké komunikační prostředky používá, kolik finančních prostředků do nich vkládá a my si uděláme takovou mapu, jakými komunikačními kanály se informuje veřejnost a na základě toho chceme postavit nějaký souhrnný dlouhodobý komunikační plán, případně navrhnout resortům, že tady něco mohou zefektivnit a doplnit."
Do kdy to chcete zvládnout?
"Do konce roku,"
říká Jana Adamcová, ředitelka odboru komunikační strategie českého ministerstva zahraničí.