Přehled tisku
Opilý řidič patří k soudu, případně i za mříže. Taková je podle Mladé fronty Dnes podstata nového paragrafu, který chce ministr dopravy Milan Šimonovský narychlo dostat do nového trestního zákona. Ten je už téměř hotový a původně s postihy opilých řidičů vůbec nepočítal, uvádí deník.
Na skandál v pražské justuici upozorňuje Právo. To zjistilo, že soudci rozhodovali ve vzájemný prospěch ve sporech o platy. Všechny spory o zvýšení mezd vyhráli. Předseda senátu obvodního soudu pro Prahu 5 Martin Šalamoun podal žalobu, ve které chtěl po státu vyšší plat za červen 2002. Zároveň ale právě on rozhodoval identické spory tří svých kolegů a jejich nároky v téměř celém rozsahu uznal. Jiný senát stejného soudu poté dal za pravdu zase jemu, píše Právo. Soudci podle listu žalovali stát, protože tvrdí, že podle jednoho ustanovení služebního zákona, platného od května 2002, by měli brát řádově o desítky tisíc vyšší platy. Ministerstvo spravedlnosti však jejich nároky neuznalo. Soudce Šalamoun tvrdí, že mu všechny žaloby kolegů přišly na stůl shodou okolností. Navíc pod střechou budovy soudu v těchto případech nenajdeme jen žalobce a soudce, vysvětluje deník, ale také žalovanou stranu, zástupcem státu je v nich totiž podle zákona právě Obvodní soud pro Prahu 5. Vedení soudu dospělo k závěru, že Šalamoun podjatý není. Přesto se ale proti rozsudku odvolalo a všechny žaloby tak bude projednávat ještě pražský městský soud.
Česko letos zažilo stavební boom, jaký nepamatuje, zjistily Hospodářské noviny. Výstavba v zemi poprvé v historii překročí hranici tři sta miliard korun. To v budoucnu rozšíří kapacity firem, nebo zlepší infrastrukturu v zemi. Stavebnictví tak zároveň může povzbudit české hospodářství, které roste nejpomaleji ve střední Evropě.Pokud ale budou vydělávat jen stavaři, varuje deník, překotný rozmach hospodářství se čekat nedá. Dlouhodobý vztah HDP a stavebnictví je sice prokazatelný, sektor však vytvoří zhruba tři procenta produktu země, připomínají Hospodářské noviny. Růst stavebnictví v Česku podle nich ostře kontrastuje s vývojem v okolních zemích. V Německu experti čekají letos meziroční pokles o čtyři procenta, v Maďarsku dokonce propad o deset. Příčiny boomu stavební výroby, který letos země prožívá, jsou podle listu tři. Manažeři firem odsouhlasili masívní investice, neboť očekávají, že se ekonomika země bude zvedat. Zahraniční společnosti přinesly do země další peníze. A stát, který je stále největším investorem, díky půjčkám Evropské investiční banky začal dokončovat dálnice a železnice. Špatnou zprávou, zdůrazňují Hospodářské noviny, zůstává, že stavebních projektů přibývá na úkor zadlužování země.