Odborníci: Vládní kampaň o vstupu Česka do EU je udělaná kvalitně

Současná informační kampaň vlády na podporu vstupu České republiky do Evropské unie je podle odborníků oslovených ČTK kvalitně provedená a dobře časově naplánovaná. Za jediný stín na kampani považují to, že byl dán prostor pouze pro pozitivní informace. "Kampaň, která je netradičně založená na zkušenostech lidí z EU, je udělaná velice dobře," řekl ředitel největší reklamní agentury Young & Rubicam Petr Havlíček. Podle něj ale není dobré ovlivňovat veřejnost pouze jedním názorem. Pokud by vláda dala prostor i pro "ne", lidé by se mohli o hlasování rozhodnout na základě vlastního názoru. Že se stát snaží lidi přimět, aby v červnovém referendu hlasovali pro vstup do unie, si podle průzkumu společnosti TNS Factum myslí téměř polovina Čechů. Přesvědčení, že jim stát ponechává dostatečný prostor pro jejich vlastní rozhodování, zastává 35 procent lidí. "Kampaň upozorňuje, že se dostaneme do lepší společnosti a že být mimo tuto společnost se nevyplácí," uvedl ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Většina lidí si podle něj myslí, že by Česká republika měla v EU být. "Teď jde o to, aby přišli hlasovat," řekl Mikeš s tím, že vládní kampaň by měla vrcholit právě zvoláním, aby lidé nezapomněli k hlasování přijít.

Podle prognózy společnosti TNS Factum by vstup země do EU mělo podpořit v České republice 83 procent lidí, tedy zhruba osm lidí z deseti. Podle podobného dubnového výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění by pro vstup hlasovalo 70 procent z více než tří čtvrtin voličů, kteří by se referenda zřejmě zúčastnili. Referendum o vstupu země do Evropské unie se bude konat 13. a 14. června. Vláda na informační kampaň před referendem vyčlenila 200 milionů korun.