Špidla chystá svou kampaň ke vstupu do EU, zaúkoloval i ministry

Premiér Vladimír Špidla chystá vlastní kampaň před referendem o vstupu České republiky do Evropské unie. Novinářům v pátek řekl, že podobný úkol zadal i ministrům. Vláda sociálních demokratů, lidovců a unionistů považuje úkol dovést stát do EU za svou prioritu. Referendum se uskuteční v polovině června a je podle premiéra prvním rozhodováním v českých dějinách, které mohou lidé ovlivnit přímo. K tomu, jak se chystá kabinet v nejbližších měsících lidem vysvětlovat klady a zápory vstupu země do společenství, Špidla uvedl, že to nebude to kampaň podobná těm, které prodávají určité předměty. "Bude informační a bude mít politický charakter, bude se v ní angažovat vláda i politické strany," uvedl. Například ministerstvo životního prostředí chystá od konce ledna pravidelné tiskové konference k jednotlivým ekologickým tématům EU. Vláda vyčlenila na informační kampaň před všelidovým hlasováním 200 milionů korun. Část, asi 20 milionů, půjde na činnost regionálních středisek. Do kampaně před referendem se mohou zapojit i neziskové organizace, mezi něž hodlá ministerstvo zahraničí rozdělit v první fázi asi pět milionů korun.

Češi jsou v porovnání s jinými kandidáty považováni spíše za euroskeptiky, i když podpora vstupu země do EU stoupla. Podle expertů bude v referendu hodně záležet na skupině nerozhodnutých. Češi byli v listopadu ve srovnání s Poláky a Maďary nejméně odhodláni přijít k referendu. Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění bylo v listopadu k hlasování odhodláno jít jen 46 procent Čechů. V Polsku je to 61 procent obyvatel, v Maďarsku 68 procent. Pro vstup do unie by v referendu podle stejného průzkumu hlasovalo 62,4 procenta Čechů, proti 28,7 procenta.

Autor: Eva Petržílková