Státní agentura CzechTrade plánuje příští rok otevřít kancelář v Malajsii
Státní agentura CzechTrade plánuje příští rok otevřít novou zahraniční kancelář v Malajsii. Na konferenci Future of Export Summit 2024 v Praze to řekl ředitel agentury Radomil Doležal. Právě jihovýchodní Asie je podle něj jednou z šesti oblastí, na které by se měl český export více zaměřit. Patří k nim také Afrika, rozšířit svou síť tam agentura plánuje v roce 2026, uvedl Doležal. V důsledku geopolitických výzev Česko musí změnit zažité obchodní vazby a pro odbyt zboží hledat nová teritoria, řekl ředitel CzechTrade. Částečně už se to podle něj daří, zatímco loni export do Evropské unie meziročně stoupl o 0,2 procenta, do zbytku světa růst činil téměř tři procenta. Letos se vývozu do zemí mimo EU dařilo ještě výrazněji, za první tři čtvrtletí byl oproti loňsku vyšší o 16,5 procenta. Z celkového objemu tak export mimo EU tvořil 22 procent a export do EU 78 procent, řekl Doležal.
Nové příležitosti pro české firmy nabízí například jihovýchodní Asie. V zemích, jako jsou Vietnam, Indonésie, Filipíny či Thajsko, roste poptávka po spotřebním zboží, strojírenství a technologiích. Perspektivní je trh také pro exportéry potravin, uvedl Doležal. Naopak Afrika je zajímavá z hlediska infrastrukturních a ekologických projektů. Mezi šest oblastí, na které by se čeští exportéři měli více zaměřit, podle Doležala patří také Latinská Amerika kvůli poptávce po zemědělské technice nebo zdravotnickém vybavení či z hlediska stavebních a energetických technologií Blízký a Střední východ. Střední Asie, tedy například Kazachstán a Uzbekistán, naopak nabízí příležitosti v těžbě. Jedním z nejrychleji rostoucích trhů je ale podle Doležala Indie, české firmy by se tam mohly zapojit do soukromých i státních projektů ve farmacii, zdravotnictví a v průmyslu.