Novináři z ČR jsou úplatnější než z EU

r_2100x1400_radio_praha.png

Novináři v České republice jsou úplatnější než jejich kolegové z Evropské unie. Čeští novináři mají nižší platy a jejich práce je v Čechách ve srovnání se zeměmi v EU méně prestižní. Potvrdil to Luděk Nezval, ředitel Protocol Service z asociace PR agentur na semináři o ozdravění podnikatelského prostředí v České republice pořádaném v Parlamentu České republiky. Blíže Mikuláš Kroupa.

PR manageři mnohdy vyvíjejí na novináře v ČR tlak, aby za úplatek nebo za jiné výhody zviditelnili firmu v médiích, což je ve vyspělých evropských zemích nepřijatelné. Novinář v Evropské unii, který přijme úplatek, ztrácí profesní kredit a dobré jméno, v České republice je tomu doslova naopak. O dotyčného novináře je u dalších PR agentur velký zájem. Tvrdí ředitel firmy Protokcol Service z Asociace PR agentur Luděk Nezval.

"Public Relations nemá v České republice dobrou pověst. Nejvíc mi vadí, jak PR manageři nemají vzdělání v oboru. To vede i k mnohým nedůstojným nátlaků na novináře."

Firmy v České republice neumí komunikovat s veřejností. Není zvykem, aby si čeští podnikatelé zaplatili firemní PR managery, kteří by uměli v zájmu firmy účinně lobovat. Účinné a tedy i dobře zaplacené Public Relations je o vtipných a originálních nápadech, je to umění. Tvrdí Peter Magurean z mezinárodní společnosti Altisa, která v Senátu České republiky pořádá seminář o podnikatelském prostředí. Problém Public Relations, tedy komunikace s veřejností, v České republice spočívá také v tom, že je vnímáno jen jako vztahy s médii. PR přitom zajišťuje vztahy s vlastními zaměstnanci, politiky, novináři, ale také s konkurencí. Dobré vystupování na veřejnosti musí mít každý zaměstnanec firmy a to od vrátného až po generálního ředitele, tvrdí Magurean. Jakými nemocemi trpí podnikatelském prostředí v České republice? Odpovídá Tomáš Nejedlo z agentury Buisness Leaders Forum.

"Chybí zde komunikace mezi podnikateli. Důležitá je čestnost, korektní jednání, platit dluhy včas, být řádným občanem, tedy být hrdý na místo, kde podnikám a kde spolupracuji s okolím."

Dobrá a účinná firemní komunikace s veřejností nemusí být nákladná, ale bez ní však v současnosti není možné podnikat. Na tom se shodují účastníci parlamentního semináře o ozdravění podnikatelského sektoru v České republice.