Obáváme se dalších nehod, říkají řidiči pražských tramvají

Řidiči pražských tramvají se obávají nehod, které by mohl způsobit nedostatek odpočinku a vysoké přesčasy. "Úředníci pražského magistrátu i vedení dopravního podniku tvrdí, že dopravní situaci v Praze bez větších obtíží zvládají, opak je však pravdou," prohlásil dnes předseda Federace řidičů tramvají Antonín Dub.

Jen za poslední týden prý došlo k třem srážkám tramvají s chodci, z toho k jedné smrtelné. "Velice se bojíme toho, aby se neopakovala tragická nehoda v Braníku z června tohoto roku," míní řidiči. V Praze prý chybí 200 až 300 řidičů tramvají. "Podle evropských norem jezdí jinde řidiči šest hodin a pak jdou domů, my musíme vydržet i 12 hodin samozřejmě stoprocentně soustředěni," vypočítal Dub s tím, že nejenom on má po deseti hodinách jízdy s maximálním soustředěním velké problémy. Normálně by mělo platit 160 až 180 naježděných hodin měsíčně, řidiči prý ale jezdí běžně až 230 hodin měsíčně.

Mluvčí dopravního podniku (DP) Michaela Kuchařová si však nemyslí, že by hromadná doprava v metropoli fungovala špatně. "Ten, kdo má hodnotit hromadnou dopravu, jsou především cestující," řekla dnes po konferenci novinářům. Situace v dopravě podle ní není kritická, navíc současný počet řidičů je prý optimální. "Teď při větší zátěži ale uvažujeme, že si některé řidiče vypůjčíme z jiných měst," řekla mluvčí. To však podle Duba není dost dobře možné. Řidičské průkazy řidičů tramvají z jiných měst, až na výjimku brněnských, prý v Praze neplatí. "Museli by dělat nový kurz a ten trvá dva měsíce. Pochybuji, že by šel zkrátit," poznamenal.

Na mnohých linkách podle odborů řidiči nestíhají ani přestávky, především pak na povodňových linkách X-A a X-B, které nahrazují metro. "Pokud bude tento stav pokračovat, zvýší se i nehodovost a ohrožení cestujících z důvodu chronické únavy řidičů," prohlásil Dub.

Návrhů, jak situaci řešit, mají odbory několik. Požadují například absolutní přednost tramvají a autobusů městské hromadné dopravy na křižovatkách. Dále chtějí iniciovat vznik jakéhosi štábu pro dopravu, který by operativně řešil aktuální problémy. Měly by v něm však být i zástupci řidičů.