Z pole do centra dění: Historie stanice metra Chodov

Stanice Chodov, stejně jako řada dalších stanic pražského metra, se před sametovou revolucí jmenovala jinak. V roce 1980 při slavnostním otevření nesla název Budovatelů.

Na průzkum stanice Chodov se vydáváme s Martinem Karlíkem z Prague City Tourism. Samozřejmě nás zajímá, proč tehdejší radnice vybrala zrovna název Budovatelů.

Socha Budovatele od Františka Radvána | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

„Bylo to samozřejmě na počest budovatelů metra. Po vzoru památníků neznámému vojínovi, které najdeme po celé Evropě, byla stanice Budovatelů zamýšlena jako poděkování anonymnímu budovateli, tedy vlastně všem, kdo se nějakým způsobem na stavbě metra podíleli. Autorem sochy Budovatele nedaleko stanice metra je František Radván. Zobrazená postava svým úborem trošku připomíná horníka, což není náhoda, protože metro se staví v podzemí, takže to oblečení bylo podobné nebo možná úplně stejné jako u horníků. Nicméně název této stanice metra měl být původně jiný, měl být ještě mnohem „budovatelštější“, měla to být stanice Pětiletky, případně dokonce Šesté pětiletky. Ale pak se rozhodlo, že bude lepší vzdát hold těm, kteří se zasadili o výstavbu metra.“

Dnes je pro mnoho Pražanů jméno Chodov spojeno s obrovským nákupním centrem, které se zde nachází. To však otevřelo své brány relativně nedávno. Jak vypadala čtvrť původně?

Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

„Když to tady v tom roce 1980 otevřeli, tak si někteří z té stanice dělali tak trošku legraci, stejně jako si ji dneska dělají ze stanice Letňany. Protože pokud znáte stanici Letňany, tak víte, že tam vystupujete přímo v polích a dokonce se vám může stát, že vystoupíte z metra a kolem vás projede kombajn, protože se tam skutečně sklízí obilí. No a stejně to vypadalo tenkrát tady na Chodově, protože v té době to ještě bylo nezastavěné předměstí. Byly tady zahrádkářské kolonie, taky nějaké louky, dalo by se říci zemědělská půda. Dokonce si někteří až lehce klepali na čelo, jestli to není zbytečný luxus, že někam do polí budeme jezdit metrem!“

Výstavba metra šla rychleji než rozvoj města?

„Byla to spíš výjimka. Zahrádky byly brzy odstraněny a na jejich místě vzniklo dlouho plánované sídliště. Metro bylo postaveno dříve než sídliště, takže ti, co se sem nastěhovali, mohli hned využívat výhod přístupu k metru, zatímco v jiných částech města tomu bylo naopak: lidé museli jezdit autobusem, dokud nebylo vybudováno spojení s linkou metra.

Westfield Chodov | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Od začátku tu tedy bylo metro, ale zase zde nebylo moc obchodů, jen pár samoobsluh. Nákupní centrum se otevřelo až v roce 1991, ale tehdy bylo mnohem menší než dnes. Původně se jmenovalo Růže. Bylo to jedno z těch nákupních středisek socialistického typu, která chvíli fungovala, pak zkrachovala a dlouhá léta chátrala. V roce 2017 tato socialistická budova nakonec ustoupila gigantickému nákupnímu centru, které známe dnes.

I teď Chodov rozhodně není nejkrásnější ani nejpříjemnější pražskou stanicí. Faktem ale zůstává, že tady stojí zajímavá socha a že sem denně proudí davy lidí, kteří sem jdou nakoupit, do kina nebo se prostě jen bavit, protože nákupní centrum je obrovské.“

Věděli jste, že…

Nejstarší tratí pražského metra není linka A, jak by se dalo čekat, ale linka C. První úsek, otevřený 9. května 1974, vedl ze Sokolovské (dnes přejmenované na Florenc) na Kačerov. Úsek linky A Náměstí Míru-Leninova (nyní Dejvická) byl otevřen až o čtyři roky později, v roce 1978. Linka B, která spojuje Florenc se Smíchovským nádražím, byla pro veřejnost otevřena v roce 1985. V průběhu desetiletí došlo k postupnému rozšiřování všech tří linek. Poslední prodloužení se uskutečnilo na severozápadě hlavního města, mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol na lince A, dokončené v roce 2015, čímž se počet stanic pražského metra zvýšil na 61. Nyní probíhá výstavba čtvrté linky D.

Autor: Paul-Henri Perrain
klíčová slova:
spustit audio

Související

  • 50 let pražského metra

    Pražské metro slaví 50 let! Objevte skryté poklady i umělecká díla, která pražská podzemní dráha skrývá.