Odcházení ve Filadelfii s úspěchem uvedl Čechoameričan Žižka

David Strathairn jako Vilém Riegr a Leonard C. Haas

Divadelní hra bývalého českého prezidenta Václava Havla Odcházení měla světovou premiéru před dvěma lety, v květnu 2008 v Praze. Od té doby pronikla na několik dalších českých scén a také do asi deseti míst světa. Byla uvedena mj. v Londýně a naposledy také ve Filadelfii ve Spojených státech amerických.

Hra Václava Havla rozehrává situaci vrcholného politika Viléma Riegra, který odchází z funkce kancléře a stává se řadovým občanem. Každá inscenace tohoto textu vyžaduje velmi silné obsazení hlavní role. Ve filadelfském Wilma Theatre ji ztělesnil David Strathairn, slavný divadelní a filmový herec, který byl v roce 2006 nominován na Oscara za roli ve filmu Dobrou noc a hodně štěstí.

Zleva: Mike Dees,  Krista Apple,  David Strathairn,  Leonard C. Haas a Kathryn Meisle v Havlově Odcházení
Divadlo Wilma Theater patří k předním scénám ve Filadelfii. Od počátku 80. let ho se svou manželkou Blankou vede pražský rodák Jiří Žižka. Ten je také režisérem Odcházení. Herec David Strathairn na stránkách divadla připomíná, že Odcházení je jeho druhé setkání s Havlem a se Žižkou.

"První bylo Pokoušení v New Yorku. To bylo napínavé, protože text se pašoval z Československa v době, kdy byl Havel ve vězení. Je zajímavé pracovat s Jiřím na Havlovi, protože on samozřejmě dobře zná to prostředí i historii země. Vždycky když jsem pracoval s Jiřím Žižkou, bylo to mimořádné zkoušení. A mimořádná inscenace."

Režisér Jiří Žižka se rozhodl umístit na scénu několik desítek funkčních dveří. Své scénografické řešení vysvětlil:

„Hlas autora tam o tom mluví, že miluje dveře, protože jsou to symboly. Něco je za dveřmi, a ještě za dveřmi a ještě za dalšími dveřmi... když jsem tu scénu navrhoval s paní Klárou Zieglerovou, která pochází z Prahy, ale žije už dlouho v Americe, tak jsme se domluvili, že vytvoříme jakýsi metafyzický prostor, který bude vyjadřovat Riegrovu mysl. Ten okamžik v jeho životě, kdy on ví, že musí odejít. jenomže náš herecký styl je velice, velice realistický. Takže jsem se snažil nějak vyjádřit metafyzický prostor tímto hodně realistickým herectvím.“

Jiří Žižka odešel z Československa v roce 1976. Nejprve do Německa a později do Spojených států. Volbu titulu prý nemusel v divadle nijak zvlášť obhajovat, protože sám je jeho uměleckým ředitelem. Havlovo Vyrozumění v Divadle na Zábradlí v roce 1967 ho prý v mládí k divadlu přivedlo. V Americe později nastudoval Pokoušení v roce 1989 a jako televizní inscenaci i Largo Desolato. Zde vytvořil hlavní roli oscarový herec F. Murray Abraham.

Jitka Sloupová z agentury Aura Pont, která Havla zastupuje, se zúčastnila premiéry a potvrdila, že práce Jiřího Žižky je na americké poměry velice neobvyklá, neamerická. Premiéry ve Wilma Theatre se zúčastnil autor hry s chotí a někteří jeho američtí přátelé.

David Strathairn jako Vilém Riegr a Leonard C. Haas
„Zdá se mi to opravdu velmi dobré. Má to švih, rytmus... myslím si, že to je dobrá inscenace. Jsem zvědav, jak moc na to lidé budou chodit. Dneska na premiéře tu asi pravděpodobně bylo intelektuálnější publikum, které to přijalo velmi vlídně, dokonce si všimli některých věcí, kterých si lidé u nás ani nevšimnou. Ale jak to bude dál, to nevím, to uvidíme,“

řekl autor hry těsně po premiéře americkému zpravodaji Českého rozhlasu. V překladu známého amerického překladatele Paula Wilsona některé významy zanikly, jiné se nečekaně vynořily.

Mary McCool a David Strathairn
„Byly tady okamžiky, kdy se něco nevyhnutelně muselo ztratit, protože to bylo do té míry svázáno s jazykem, že to bylo nepřeložitelné. Ale mám zkušenost se všemi svými hrami, že se toto stává. A tu a tam se stalo, že něco zazářilo jakýmsi jiným významem, než jsem sám věděl, že může zazářit. A to samozřejmě každého autora potěší, když se něco takového stane. Protože on je opravdu jenom médiem, které má něčemu sloužit, a ne všeználkem, který poučuje svět, jak to všechno je...“

vysvětluje Havel. Režisér soudí, že Odcházení patří mezi nejlepší Havlovy hry a zároveň má nejlepší předpoklady pro uvedení v zahraničí.

Václav Havel
„Já si myslím, že tahle hra je velice univerzální, protože je metafyzická. Autor tam má reference k Beckettovi a jeho Konci hry, Čechovovu Višňovému sadu a samozřejmě Shakespearovu Králi Learovi. Takže myslím, že je to jeho nejuniverzálnější hra, která může uspět na mezinárodní scéně.“

Odcházení se kromě divadla zřejmě objeví i na filmovém plátně. Režisérem snímku by měl být sám Havel. Svůj první celovečerní film chce exprezident a dramatik natáčet od 2. července.

Foto:www.wilmatheater.org (Jim Roese)