Přehled tisku

Škoda Octavia

Mladoboleslavská Škoda Auto by měla začít vyrábět své vozy v Číně koncem příštího roku, píše na základě neoficiálních informací Mladá fronta Dnes. "V současné době se připravuje studie o proveditelnosti tak, aby montáž začala v blízké budoucnosti,"řekl zástupce automobilky v Pekingu Rudolf Fiala. Přesný termín však nechtěl uvést s tím, že rozhodnutí o výrobě škodovek v Číně padlo na ústředí teprve před třemi týdny.

České tajné služby chtějí zvýšit pravomoci, které by jim usnadnily telefonické odposlechy. Jen tak prý mohou úspěšně čelit teroristické hrozbě. Nová ustanovení chtějí prosadit do návrhu zákona o elektronických komunikacích, kterým by se brzy měla začít zabývat vláda, píše deník Právo. "Nechceme nové pravomoci, ale potřebujeme v praxi některé prostředky, které by nám umožnily efektivně reagovat na možné krizové situace vyplývající z globální teroristické hrozby," řekl listu mluvčí Bezpečnostní informační služby (BIS) Jan Šubert. Podle něj jsou kontrarozvědce některé možnosti upírány, což jí značně stěžuje činnost. "Pro svou činnost potřebujeme informace z elektronických komunikací, bez nichž se neobejdeme," potvrdil deníku ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace (ÚZSI) František Bublan. Podle Právažádají tajné služby mimo jiné o možnost přerušení elektronické komunikace, neboli shození mobilní sítě, povinnost provozovatelů mobilních sítí zajistit na vlastní náklady odposlech a záznam zpráv pro potřeby tajných služeb, přístup do databáze telefonního seznamu všech účastníků včetně těch, kteří uveřejnění svých jmen odmítli a předávání údajů k předplaceným telefonním kartám. Bublan deníku k požadavkům tajných služeb řekl, že podobné pravomoci jsou v mnohých zemích běžné. Připomněl také, že výhodnější řešení by podle něj bylo připravit zvláštní protiteroristický zákon, o kterém se původně uvažovalo. Požadavky tajných služeb hodnotí s rezervou předseda sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Jan Vidím. "Myslím, že se služby snaží do návrhu vtělit všechny své i utajené sny a jsem přesvědčen, že jsme ochotni jim kývnout možná tak na desetinu požadavků," řekl Vidím deníku Právo.


Tuzemská ekonomika sice v prvním čtvrtletí slušně rostla, jásat nad jejím výkonem by však bylo předčasné, píší ve svém komentáři Lidové noviny a pokračují: Výkonnost českého hospodářství se totiž od konce loňského roku stále zpomaluje. Česká republika je navíc na chvostu nových zemí Evropské unie. Lépe než česká jsou na tom polská, maďarská i slovenská ekonomika. Česko tak pomalu ztrácí svůj hospodářský náskok. Na první pohled potěšující je sice růst investic, které se razantně zvýšily. Část investic byla ovšem vynucena zvýšením daňového zatížení u nebytové výstavby, které začalo platit v květnu. Stavební firmy, aby se vyhnuly vyšší dani, proto účetně vykazovaly před platností daňových změn stavby, které jsou jen na papíře. Především v druhé polovině roku tento efekt zmizí, což se projeví i na výkonnosti českého hospodářství, uzavírají Lidové noviny.


Padesát tisíc mladých lidí dostane letos obálku s trpkým rozsudkem: na vysokou školu jste nebyl(a) přijat(a). Jen těžko uznají časté vysvětlení, že "na to mají", ale není místo, protože nejsou peníze, stojí v komentáři Mladé fronty Dnes. Ale proč mají slýchat tahle slova od šéfů škol? Každého odmítnutého by měl osobně navštívit premiér Špidla a jeho tým! Senátoři se ve čtvrtek pokusili alespoň částečně školám a studiachtivým lidem pomoci: schválili možnost placení školného. Jenže levice ve sněmovně má převahu, balonek senátorů jistě propíchne. Co však nabídne tisícům odmítaných místo toho? Schválí snad za pár měsíců při projednávání rozpočtu miliardy a miliardy navíc právě pro vysoké školství? Hory analýz dokazují, že pro hospodářství země a pokles nezaměstnanosti je nutné zvýšit vzdělání národa. Každý člověk, chce-li, by měl mít šanci vystudovat aspoň vyšší školu. Nemá ji. Levice říká, že školné porušuje zásadu sociální rovnosti v přístupu ke vzdělání. Přitom strpí jinou, horší sociální nespravedlnost: někdo na školách placených z daní studovat smí, někdo nesmí, uzavírá komentátor Mladé fronty Dnes.


Podnikání v nízkonákladové letecké dopravě se stalo velmi rizikovou záležitostí, píše deník Právo. Řada aerolinek je ztrátová a hrozí jim krach kvůli příliš nízkým maržím. Z 50 leteckých přepravců, kteří v současnosti působí v Evropě, by jich mohlo být do roka o polovinu méně. "Cesta k záchraně je v zakládání aliancí," reagoval manažer letecké společnosti Volareweb.com pro ČR David Janík. Laciným dopravcům umožňovala držet ceny na velmi nízké úrovni drastická redukce všech výdajů. Nyní se to začíná měnit. Všem aerolinkám navíc škodí vysoké ceny ropy a s tím související drahé letecké palivo. Přes příliš nízké marže váhají nízkonákladoví dopravci se zdražením letenek, poznamenává Právo. Pro nadcházející léto naopak nabízejí výrazné sezonní slevy. Letiště v Praze-Ruzyni zůstává i přes zmíněné skutečnosti rájem pro nízkonákladové dopravce. Láká je nejen zájem zahraničních turistů o hlavní město, ale i příznivé poplatky, které jim účtuje Česká správa letišť. Z Ruzyně tak létá už 13 laciných aerolinek. Souboj o cestující ale přitvrdil i na Ruzyni. Deníku Právo to potvrdil Thomas Frischknecht, obchodní ředitel švýcarské společnosti Helvetic Airways, která provozuje pravidelnou linku do Curychu a zpět.


Mladoboleslavská Škoda Auto by měla začít vyrábět své vozy v Číně koncem příštího roku, píše na základě neoficiálních informací Mladá fronta Dnes. "V současné době se připravuje studie o proveditelnosti tak, aby montáž začala v blízké budoucnosti," řekl zástupce automobilky v Pekingu Rudolf Fiala. Přesný termín však nechtěl uvést s tím, že rozhodnutí o výrobě škodovek v Číně padlo na ústředí teprve před třemi týdny. Škoda bude montovat svůj nový model v jedné ze dvou čínských továren koncernu Volkswagen, připomíná deník. Jít by mělo o novou Octavii. Automobilka zatím nechce prozradit, kolik vozů chce v nejlidnatější zemi světa vyrobit. Mladoboleslavská Škoda loni na čínský trh dovezla 2100 aut. Počet je omezen kvótami, které stanovuje pekingská administrativa. V Číně se loni prodalo dva miliony aut a pouze 100.000 jich bylo z dovozu. Vláda už oznámila, že kvóty příští rok zruší, aby vyhověla požadavkům Světové obchodní organizace, píše Mladá fronta Dnes.


Náboj z kulovnice objevili odborníci z Veterinární kliniky v Brně při pitvě v těle pětileté samice rysa ostrovida, kterou minulý týden někdo zabil nedaleko Lipky na Prachaticku, informuje deník Právo. Při pitvě se zároveň zjistilo, že samice přibližně před třemi týdny porodila tři rysátka. "Ta ovšem bez matky umřela hlady," řekl listu mluvčí Národního parku Šumava Radovan Holub. "Nález náboje znamená naději, že se policii na základě nauky o balistice podaří dříve či později vypátrat člověka, který zvíře zabil," řekl mluvčí. Pachateli hrozí až dvouleté vězení, peněžitý trest, odebrání zbrojního průkazu a doživotní zákaz členství v mysliveckých organizacích, byl-li myslivec, píše deník Právo a připomíná, že zákonem chráněný rys ostrovid byl na Šumavě uměle vysazen v 80. letech, aby jako největší zdejší predátor reguloval stav srnčí zvěře. Rys však občas zabrousí i mimo teritorium parku, a to je trnem v oku myslivcům.