Přehled tisku

Jiří Paroubek
0:00
/
0:00

Předseda ČSSD Jiří Paroubek napsal koncem června oficiální dopis, v němž si jakožto český premiér stěžoval evropským sociálnědemokratickým lídrům na chování ODS v závěru volební kampaně. Uvádějí to Hospodářské noviny. "Volební vítězství ODS bylo dosaženo v posledních dnech volební kampaně neférovými metodami a pohrdáním principů slušnosti a evropských politických tradic," napsal Paroubek svým kolegům z Evropské socialistické strany.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek napsal koncem června oficiální dopis, v němž si jakožto český premiér stěžoval evropským sociálnědemokratickým lídrům na chování ODS v závěru volební kampaně. Uvádějí to Hospodářské noviny. "Volební vítězství ODS bylo dosaženo v posledních dnech volební kampaně neférovými metodami a pohrdáním principů slušnosti a evropských politických tradic," napsal Paroubek svým kolegům z Evropské socialistické strany. Na dotaz, zda je vhodné, aby na evropské úrovni kritizoval průběh české předvolební kampaně, Paroubek odpověděl, že je to nezbytné. "Aféra plukovníka Kubiceho je věcí, o které se musí dozvědět mezinárodní veřejné mínění. Není obvyklé, aby policejní složka kriminalizovala jednoho z hlavních kandidátů. Něco tak skandálního v Evropě není," soudí podle Hospodářských novin premiér. Alexandr Vondra, který má za ODS usednout v chystané koaliční vládě do křesla ministra zahraničí, považuje ale Paroubkův počin za nešťastný. "Pokud se mu něco nelíbí, tak to má sdělit tady. Žalovat do zahraničí, to se prostě nedělá," míní Vondra. Dokument, který má za cíl oslovit zahraniční adresáty kritikou České republiky, není ovšem ničím novým. Hospodářské noviny připomínají, že na začátku října 1999 například tehdejší čtyřkoalice, v níž dominovaly KDU-ČSL a Unie svobody, vypracovala pro Evropskou komisi zprávu, jež ostře kritizovala Česko za jeho připravenost na vstup do Evropské unie.


Komentátor Práva vyslovuje údiv nad argumentací ODS v souvislosti se současným zablokováním české politiky. ODS říká: "My jsme vyhráli volby a máme právo vládnout, ale sociální demokracie nám to nechce umožnit! To právo jí nikdo neupírá. Ať sestaví vládu, získá ve Sněmovně důvěru a pak nechť vládne, pánbu s námi a zlý pryč. Že tak nemůže učinit bez milosrdenství sociálních demokratů? Pak arciť její slova o vítězství mění se v dětské kňourání nad rozšlapávanými bábovičkami," píše komentátor Práva.


Občanská demokratická strana nakonec neopustí největší frakci v Evropském parlamentu, vyplývá z článku europoslance Jana Zahradila v


České dráhy se letos nedohodly s chorvatskými partnery a vlak k Jaderskému moři tak letos jezdit nebude, upozorňuje Právo. Chorvatská strana údajně nasadila vysoké požadavky, které by několikanásobně zvýšily cenu jízdenek. Cestující by vlak nevyužívali, protože by to pro ně nebylo výhodné, tvrdí v listu dráhy. Ty v současné době jednají o cenách na příští sezónu. Zájem o Jadran Expres byl veliký a chtěly by ho cestujícím znovu nabídnout. V roce 2005 přepravil autovlak přes 6 tisíc lidí a 700 aut. Češi nicméně preferují dopravu po vlastní ose. Nic je nesvazuje a mohou zastavit kdy a kde chtějí. Pokud jedou autem ve čtyřech, vyjde je to navíc levněji než cesta autobusem, doplňuje Právo.


Přes padesát procent Čechů se vyjádřilo kladně k členství Česka v Evropské unii, informují Lidové noviny. Vyplývá to z posledního průzkumu Eurobarometr, který si objednala Evropská komise. Česká republika se tak zařadila k evropskému průměru. Největšími euroskeptiky jsou podle průzkumu Rakušané, naopak nejvíce si členství v EU pochvalují v Irsku a Nizozemí. Lidové noviny si také všímají toho, že přes výsledky Eurobarometru dali Češi ve volbách nejvíce hlasů ODS, která dříve politiku Unie kritizovala. Nejoblíbenějším politikem v zemi je pak euroskeptický prezident Václav Klaus.


Nový silniční zákon obsahuje podle Lidových novinřadu nesmyslů, přičemž mezi nejvýraznější patří zvýšení pravomocí městské policie. Deník svou kritiku silničního zákona opírá mimo jiné o názor, že strážníci jsou méně vzdělaní a méně kontrolovaní než policisté. "Co si myslet o strážníkovi, který dá řidičce dva tisíce korun pokutu, když se při otáčení dostane asi půl metru za zákaz vjezdu?" ptá se autor poznámky.

Kriticky se k silničnímu zákonu vyslovil i premiér Jiří Paroubek v Hospodářských novinách. Také on má výhrady ke zvýšení pravomocí městské policie. Obává se prý malé připravenosti a také malé odolnosti těchto struktur proti možnému korupčnímu riziku. Paroubek rovněž uvedl, že v žádném případě necítí nejmenší problém v tom, že zákon je přísný a nutí řidiče dodržovat dopravní předpisy. "Silniční zákon zavádí některé povinnosti a řešení situací, které jsou nesporně přesné a správné. Proto odmítám představu ODS zrušit celý předpis a vrátit se zpět," poznamenal. Podotkl nicméně, že norma silně zasahuje do dosavadních zvyklostí - zavádí princip nevratnosti. "Problém mám s tím, že celý systém najíždí jednorázově, bez přechodného období, v němž by například uzmutí bodů ještě mohlo být v některých případech nahrazeno domluvou a varováním." Další nepříznivou věcí je podle Paroubka necitlivé nastavení systému. "Například u překročení rychlosti naprosto neřeší fakt, že citlivost většiny tachometrů a jejich přesnost mají povolenu výchylku plus minus pět procent, reálně většina přístrojů starších vozů měří s přesností kolem deseti procent," podotkl premiér. Uvedl také, že ve srovnání s Polskem či Německem je český bodový systém velmi přísný a tvrdý. "Například ekvivalentem našich dvanácti bodů je v Německu bodů 18, v Polsku dvacet," namítá Paroubek v Hospodářských novinách.


Autobusoví přepravci zřejmě budou muset měnit jízdní řády, protože mnozí řidiči kvůli novému bodovému systému jezdí pomaleji a nabírají zpoždění. Uvedlo to Právo. "Určitě se jízdní řády budou muset upravovat. Cesta, která dřív trvala padesát minut, se bude protahovat zhruba na hodinu," uvedl dispečer středočeské ČSAD Michal Orenčák. Podobné poznatky mají i další dopravci. I malé zpoždění může cestujícím přinést nečekané komplikace. Spoje od stejného přepravce sice na sebe při zpoždění čekají, s jinými dopravci však taková spolupráce asi neexistuje, uvedl jeden z cestujících. Některé dopravní firmy se neobávají ani tak změn v jízdních řádech, jako spíš odchodu profesionálních řidičů. "Bodový systém působí jako strašák. Kvalitních řidičů je už teď málo. Obávám se, že jich ještě ubude,"řekl ředitel břeclavské dopravní společnosti Bors František Zugar. Autobusoví řidiči musí nový zákon denně porušovat. Zákon totiž zakazuje zastavit na autobusové zastávce. "Naši řidiči na zastávkách zastavují, i když tím porušují zákon. Není to náš problém, je to nesmysl v tomto zákoně,"řekl podle Práva k novému zákonu Dalibor Drlík z ČSAD Frýdek-Místek.


Za posledních 12 měsíců posílila česká koruna vůči euru nejvíc ze všech světových měn. Podle komentáře Hospodářských novin by bylo absurdní, kdyby si koruna "nevšimla" skvělých domácích čísel: dynamického hospodářského růstu, růstu vývozu i investic. Pokazit to však mohou politici, třeba tím, že se nebudou schopni dohodnout, míní deník. Čím si rekordní růst koruny vysvětlit? "Bylo již mnohokrát řečeno, že Česká republika je svým způsobem odsouzena k úspěchu. Jsme malá otevřená ekonomika s výhodnou polohou (tranzitní země). Vyspělý západ a 'nízkonákladový východ' nedají našim firmám vydechnout, budou je tvrdě masírovat a otužovat," píšou Hospodářské noviny.


V Lidových novinách se vyjadřuje poradce ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Hanzlíček k odmítavému postoji vznikající koaliční vlády vůči rušení limitů těžby uhlí v severních Čechách a rozvoji jaderné energetiky. Podle Hanzlíčka je nutné v zájmu zachování energetické soběstačnosti státu obnovit tepelné elektrárny o výkonu kolem 6000 megawatt a k tomu je zároveň zapotřebí zajistit dostatek uhlí na 50 či 60 let. "Nedojde-li k uvedené obnově a ve výhledu i k přípravě nových jaderných bloků, nebudeme již logicky elektřinu jako komoditní zboží vyvážet. Zhroutí se tím celá stávající energetická koncepce a budeme muset elektřinu za světové ceny naopak nakupovat. Odhady následného zvýšení cen pro podniky i občany se pohybují kolem 30 procent," tvrdí Hanzlíček.


Komentátor Lidových novin kritizuje vysoké platy ve státní sféře. "Zdůvodnění toho, proč je ve veřejném zájmu, aby měli špičkoví státní zaměstnanci vysoké platy a zvláštní jistoty, je známé. Jenže ani úřady spravované sebelepšími úředníky se nezbaví jednoho nedostatku: nevymyslí nic, co tu ještě nebylo, a nevytvoří žádné bohatství. Zkusme si představit, co z toho, co denně používáme, anebo co se za našeho života objevilo nového, vymyslel stát. Nic," tvrdí autor komentáře. Odchod úředníka ze státního sektoru do soukromého podle něj v devíti případech z deseti znamená, že tento člověk dělá něco užitečného.


Sport prodává. Sport otevřel lidem peněženky. Takové titulky otiskla Mladá fronta Dnes. Podle ní fotbalové mistrovství světa přineslo zlaté časy prodejcům televizorů, kteří o desítky procent zvýšili své zisky. Až tři čtvrtiny prodaných televizí měly LCD obrazovku. I přesto, že jejich cena je oproti klasickým televizorům až několikanásobně vyšší. Deník také připomíná, že německé mistrovství bylo letos už třetí významnou sportovní akcí. Na začátku roku přitáhla fanoušky k obrazovkám zimní olympiáda, později hokejové mistrovství světa. Nové televize kupovali i majitelé restaurací a barů, kteří tak přilákali více zákazníků.

Prodejci televizí nejsou jediní, kdo na fotbalovém mistrovství světa vydělal. Jak píší Hospodářské noviny, Češi vsadili na fotbal přes miliardu a půl. Sázkové kanceláře tak budou na mistrovství dlouho vzpomínat. Šampionát se stal nejatraktivnější událostí v historii sázkových společností. Objem sázek dokonce předčil očekávání bookmakerů. Celková částka mohla být i vyšší, kdyby český tým postoupil ze skupiny. Nejvíce sázkové společnosti vydělaly na prohře Čechů s Ghanou, vypadnutí Brazílie a neúčasti německých fotbalistů ve finále.