Prodejce letenek Kiwi nemusí dát Ryanairu e-maily klientů, rozhodl soud v Brně
Český prodejce letenek Kiwi.com, který působí na globálním trhu, nemusí poskytovat irským nízkonákladovým aerolinkám Ryanair údaje o kreditních kartách svých zákazníků a e-mailové adresy. Dnes o tom rozhodl Krajský soud v Brně, který zamítl žalobu Ryanairu. Rozsudek není pravomocný a je možné se odvolat. Jde o jedno z řady dalších rozhodnutí ve vleklých soudních sporech, které tyto dvě společnosti vedou v Česku i u soudů v jiných zemích.
Letos v říjnu naopak český prodejce neuspěl ve sporu u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření proti praktikám Ryanairu. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi.com, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi rozporuje a chtěla to s pomocí soudu Ryanairu zakázat. Podstatou žaloby se bude madridský soud teprve zabývat a Ryanair může v dosavadní praxi pokračovat.
V dlouhodobé při mezi oběma firmami je podstatou to, že Ryanair si chce letenky jako dopravce prodávat sám a nechce, aby letenky na jeho lety prodával kdokoliv jiný. Podstata fungování Kiwi.com je naopak založena na tom, že přeprodává letenky různých leteckých společností. Na trhu je od roku 2012, po celém světě zaměstnává zhruba 1100 lidí.